FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Vilka som utnyttjar avdraget är egentligen inte särskilt intressant. De som har mer pengar spenderar givetvis också generellt sett mer (inte relativt sett). Desto mer intressant är huruvida avdraget gynnar samhället i stort och ifall det är rättvist, både gentemot näringslivet och privatpersoner. Maud Olofsson tjatar outtröttad om att hon inte vill ge något stöd eller sätta hinder för enskilda branscher men ibland bör man ändå göra det av olika skäl t.ex. naturkatastrofer eller miljöskäl. I detta fallet kan man väl ifrågasätta om skälen är tillräckligt starka eller om de ens finns.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är ju så det funkar. Köper man t.ex. 100 000 aktier och kursen går upp med 1 kr så har man tjänat 100 000 kr. Har man bara råd att köpa 10 000 aktier så tjänar man bara 10 000 kr på samma uppgång. Ju mer man går in med, desto mer i faktiska pengar tjänar man. Dock så är ökningen i procent densamma. Hur mycket man tjänar återspeglar helt enkelt bara kostnaden för köpet. Vare sig det gäller köp av aktier eller hushållsnära tjänster. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Fördelarna finns väl i att göra Svarta tjänster vita. I sossarna värld har det varit förbjudet att ha pig avdrag. Personligen anser jag att alla jobba är bra. Det är bättre att folk jobba vitt än svart, då svart arbete är väldigt kortsiktigt lösningar. Även om undersökningar visar att länder som har en stor svart sektor inte ha drabbas särskilt hårt av krisen, kanske därför Sverige har klarat sej. :-)
Jag tycker det man bör närmsta en moms säkningar, momsen bör sänkas till 15% sedan höja bok och mat momsen. Det är lite konstigt idag, att böcker har lägre moms än mat. Varför har böcker lägre moms än t.ex musik för? Det finns inbyggd knäpp värdering här, Vad är viktigast? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
För 10-12 år sedan när jag var "stenrik" (kände mig det i alla fall) så anlitade jag städhjälp för 200 SEK/tim ink moms (fakturerat av ett städföretag), jag tyckte det var snorbilligt, men det var vitt då i alla fall. Då var det fattiga studenter som ville tjäna extra pengar. Idag skulle ingen kunna jobba för så lite pengar, utan att göra det svart.
Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-28 klockan 04:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Riksdagman kanske. Men det finns andra politiker jobb, som också är väl avlönade.. Vi är i Sverige ganska generösa med pengar till politiska orgsantioner. Jag tycker det skall vara som i US, att man få skaffa sponsorer.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|