Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Städhjälp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-27, 13:41 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Eftersom att du låter som en Sosse så tänker jag kontra lite, ta inte illa upp!

Nej. Avdrag och skattesänkningar gynnar alla klasser. Det möjliggör det även för låginkomsttagare att anlita städhjälp. Att säga att bara höginkomsttagare tjänar på RUT-avdraget är lika fel som att säga att en höginkomsttagare tjänar 25-30 000kr/månaden. Det är alltså de siffrorna som SVT använde i Agenda.

Resultat från en rapport om användande av RUT:
"Almegas rapport: 24,2 procent av utnyttjarna av RUT-avdraget hittas inom den grupp med lägst inkomster (upp till 200 000 per år), medan 29,2 procent av avdragen görs av gruppen med högst inkomster (499 000 per år och över). Resterande 46,6 procent hittas mellan dessa två ytterligheter."
Källa: http://www.second-opinion.se/so/view/1117
Jag är varken röd eller blå själv utan befinner mig någonstans i ingenmansland men däremot tycker jag ditt resonemang haltar lite. Om du ska använda den statistiken du hänvisar till som argument så bör du också nämna hur stora de två grupperna är (<=200 000 kronor resp. >=499 000 kronor) men det blir ju så mycket lättare att argumentera för sin sak om man utelämnar viss information

Vilka som utnyttjar avdraget är egentligen inte särskilt intressant. De som har mer pengar spenderar givetvis också generellt sett mer (inte relativt sett). Desto mer intressant är huruvida avdraget gynnar samhället i stort och ifall det är rättvist, både gentemot näringslivet och privatpersoner. Maud Olofsson tjatar outtröttad om att hon inte vill ge något stöd eller sätta hinder för enskilda branscher men ibland bör man ändå göra det av olika skäl t.ex. naturkatastrofer eller miljöskäl. I detta fallet kan man väl ifrågasätta om skälen är tillräckligt starka eller om de ens finns.
Oläst 2010-04-27, 13:42 #12
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Det är rimligt pris. Kanske dags att låta släppa invandringen fri från Kina till Sverige, så man kan pressa priset på lågkvalicerade tjänster såsom städning. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Skatan Visa inlägg
Bor själv i Shanghai, Kina, här kostar hushållerska 15 kr/timme, det är skamligt billigt
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 13:44 #13
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
100:- är dyrt om det är svart städhjälp. Vit är väl ok!. Vi får nog betala en hel del, men det gör en svart sektor vit. Du får nog betala mer för Mona lyxkonsumation av chockland och partistöd. Läste att partistödet har ökat från 600 miljoner till 1 miljard på 4 år. Vilket är konstigt, då politiskt arbete skall vara ideellt.
Svårt att vara riksdagsman på ideell basis kanske? Det är svårt att trycka upp partiprogram och andra skrifter utan kostnader. Partistöd har dessutom en demokratisk verkan då även samhällsgrupper utan större ekonomiska resurser har möjlighet att påverka under mer rättvisa förutsättningar. Du måste nog vakna upp och se verkligheten
Oläst 2010-04-27, 13:58 #14
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Jo men kolla på BarateaUs länkar. "Avdrag" är samma sak som bidrag för folk som tjänar bra.
Nu har jag kollat länkarna och kan fortfarande inte förstå hur du får det till att det är bidrag för de som tjänar bra. Det är ju fritt fram för vem som helst, låg- som medel- som höginkomsttagare, att göra avdraget. Att hörginkomsttagare "tjänar mest" beror väl på att de ofta lägger en större summa på städningen, vilket automatiskt ger ett större avdrag.

Det är ju så det funkar. Köper man t.ex. 100 000 aktier och kursen går upp med 1 kr så har man tjänat 100 000 kr. Har man bara råd att köpa 10 000 aktier så tjänar man bara 10 000 kr på samma uppgång.

Ju mer man går in med, desto mer i faktiska pengar tjänar man. Dock så är ökningen i procent densamma. Hur mycket man tjänar återspeglar helt enkelt bara kostnaden för köpet. Vare sig det gäller köp av aktier eller hushållsnära tjänster.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 14:01 #15

Fördelarna finns väl i att göra Svarta tjänster vita. I sossarna värld har det varit förbjudet att ha pig avdrag. Personligen anser jag att alla jobba är bra. Det är bättre att folk jobba vitt än svart, då svart arbete är väldigt kortsiktigt lösningar. Även om undersökningar visar att länder som har en stor svart sektor inte ha drabbas särskilt hårt av krisen, kanske därför Sverige har klarat sej. :-)

Jag tycker det man bör närmsta en moms säkningar, momsen bör sänkas till 15% sedan höja bok och mat momsen. Det är lite konstigt idag, att böcker har lägre moms än mat. Varför har böcker lägre moms än t.ex musik för? Det finns inbyggd knäpp värdering här,

Vad är viktigast?

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag är varken röd eller blå själv utan befinner mig någonstans i ingenmansland men däremot tycker jag ditt resonemang haltar lite. Om du ska använda den statistiken du hänvisar till som argument så bör du också nämna hur stora de två grupperna är (<=200 000 kronor

resp. >=499 000 kronor) men det blir ju så mycket lättare att argumentera för sin sak om man utelämnar viss information

Vilka som utnyttjar avdraget är egentligen inte särskilt intressant. De som har mer pengar spenderar givetvis också generellt sett mer (inte relativt sett). Desto mer intressant är huruvida avdraget gynnar samhället i stort och ifall det är rättvist, både gentemot näringslivet och privatpersoner. Maud Olofsson tjatar outtröttad om att hon inte vill ge något stöd eller sätta hinder för enskilda branscher men ibland bör man ändå göra det av olika skäl t.ex. naturkatastrofer eller miljöskäl. I detta fallet kan man väl ifrågasätta om skälen är tillräckligt starka eller om de ens finns.
Oläst 2010-04-28, 04:19 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
För 10-12 år sedan när jag var "stenrik" (kände mig det i alla fall) så anlitade jag städhjälp för 200 SEK/tim ink moms (fakturerat av ett städföretag), jag tyckte det var snorbilligt, men det var vitt då i alla fall. Då var det fattiga studenter som ville tjäna extra pengar. Idag skulle ingen kunna jobba för så lite pengar, utan att göra det svart.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-28 klockan 04:24
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 07:44 #17

Riksdagman kanske. Men det finns andra politiker jobb, som också är väl avlönade.. Vi är i Sverige ganska generösa med pengar till politiska orgsantioner. Jag tycker det skall vara som i US, att man få skaffa sponsorer.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Svårt att vara riksdagsman på ideell basis kanske? Det är svårt att trycka upp partiprogram och andra skrifter utan kostnader. Partistöd har dessutom en demokratisk verkan då även samhällsgrupper utan större ekonomiska resurser har möjlighet att påverka under mer rättvisa förutsättningar. Du måste nog vakna upp och se verkligheten
Svara

Taggar
städhjälp

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017