Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Redovisningskonsult - debitering/h?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-22, 08:56 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Jag har en enskild firma, och kör årsvis redovisning, och när den dagen kommer (snart nu) så anlitar jag en auktoriserad revisor. Jag vet att det är dumt egentligen, men vi fungerar bra ihop.
Det är inte alls dumt att anlita en auktoriserad revisor, det är tvärtom KLOKT, du är klokare än du vill erkänna!!!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-22, 09:00 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Okej, men det kanske är dumt att låta honom sköta ett års bokföring i samband med deklarationen?
Nu har jag iallafall skaffat ett eget bokföringsprogram, så det finns ett bättre underlag för honon än ett gäng kvitton.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-22, 09:51 #3
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Det är ju praktiskt, då kan du skicka både fakturan, påminnelsen och inkassokravet i samma kuvert och på så vis spara portokostnad
Oläst 2010-04-22, 15:55 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Tydligen är allt under 500kr/h svartjobb enligt nån i tråden... Konstigt...

Vår redovisningskonsult som jag är redo att ge mig själ till ibland tar 300kr/h. Nu har vi använt honom i ett par år och ligger på gamla priset men tror inte det är över 400kr/h i vart fall idag.

http://www.stenograf.se/
http://rakredovisning.se/

Nu har han fulltidsuppdrag redan och kan inte ta emot nya kunder... Till skillnad från vanligt tänk så kan man som konsult faktiskt ta lite lägre pris per timme och istället göra nått så främmande som att jobba! =D

Att man SKA ha 1000kr/h som konsult är skitsnack. Det är inte fel men har du uppdrag att fylla all tid med så räcker det med 300-400kr/h för en ganska shysst lön. Många konsulter tar extremt överpris och jobbar inte mer än några timmar i veckan...
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-22, 17:18 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Tydligen är allt under 500kr/h svartjobb enligt nån i tråden... Konstigt...

Vår redovisningskonsult som jag är redo att ge mig själ till ibland tar 300kr/h. Nu har vi använt honom i ett par år och ligger på gamla priset men tror inte det är över 400kr/h i vart fall idag.

http://www.stenograf.se/
http://rakredovisning.se/

Nu har han fulltidsuppdrag redan och kan inte ta emot nya kunder... Till skillnad från vanligt tänk så kan man som konsult faktiskt ta lite lägre pris per timme och istället göra nått så främmande som att jobba! =D

Att man SKA ha 1000kr/h som konsult är skitsnack. Det är inte fel men har du uppdrag att fylla all tid med så räcker det med 300-400kr/h för en ganska shysst lön. Många konsulter tar extremt överpris och jobbar inte mer än några timmar i veckan...
Det är ganska mycket matematik:

300 SEK/tim*1200 debiterbara timmar per år blir 360 000 SEK.

Från detta ska man dra företagets fasta kostnader som kanske ligger på ca 120 000 SEK, då får vi 240 000 SEK kvar. Sen ska det betalas arbetsgivaravgifter och göras avsättning till tjänstepension då blir det 160 000 kvar. Om vi då förutsätter att företaget har absolut 0 SEK i marknadsföring, 0 SEK i kreditförluster så blir det maximalt kvar ca 13 333 SEK / månad för bruttolön. En grundlön för städare ligger väl run 16000 SEK/mån idag som en jämförelse. En nybakad stydent från Systemvetenskaplig linje på universitetet har ca 27 000 SEK /mån i ingångslön.

Från bruttolönen på 13 333 SEK/mån ska preliminärskatt dras och sen är man nere på socialbidragsnivå/existensminimum.

Följaktligen är den enda möjligheten att få ekonomin att gå runt att jobba svart för dem pengarna.
Oläst 2010-04-22, 16:06 #6
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Du glömmer att det är en hel del overhead-tid som också måste täckas av mitt tim-pris.

Jag och min sambo har räknat lite kring det där, eftersom hon är på gång att starta eget som fotograf. För varje timme hon fotograferar (dvs fakturerbar tid) innebär det två timmar jobb som hon inte kan fakturera. Det innebär att om hon skulle klara sig på att fakturera 250kr/timme (under förutsättning att det är heltidssysselsättning) så blir priset per fakturerad timme 750kr.

Det är också det här som så många har pratat om när det gäller att väga hur lång tid konsulten tar på sig, mot tim-priset. Min redovisningskonsult svarar på en hel del frågor alldeles gratis. Han har bjudit mig på porton när vi har skickat papper till skattemyndigheten, han tar kopior gratis. Jag har till och med fått några pärmar alldeles gratis. Det hade han aldrig kunnat göra om han tog 300kr/h, men eftersom han nu tar 1700kr/h (tror jag) så finns det goda marginaler att bjuda på saker. Kostnaden i slutändan blir säkert ungefär samma.
Oläst 2010-04-22, 21:20 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Ångrade mig... för offtopic och otrevligton =)

Senast redigerad av Danski den 2010-04-22 klockan 21:48
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-22, 22:33 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det beror ju lite på. Om den du anlitar för redovisning sitter hemma på kvällarna och får lite extra pengar kan 300 kr/h fungera utmärkt. Kvar blir cirka 150 kr/h skattat och klart.

Om vi räknar lite... 300 kr/h och 8 timmars arbetsdag, 22 arbetsdagar i månaden. Det blir 300 x 8 x 22 = 52 800 kr. Hälften försvinner i skatt, kvar att leva på 26 400 kr.

Räkna baklänges... Säg att du kan leva bra på 20 000 kr/mån. Då behöver du fakturera det dubbla. Du hyr ett kontor och har lite andra omkostnader för 10 000 kr/mån. Du måste alltså fakturera 50 000 kr. Tar du 400 kr/h behöver du fakturera 125 timmar varje månad av 176 normala arbetstimmar en månad.

Eller Connys 1 200 debiterbara timmar per år. Det blir 100 debiterbara timmar per månad. Då måste timtaxan bli 500 kr. Fast Kalle har sin redovisningsfirma hemma i källaren och har mindre omkostnader så han behöver inte debitra mer än 45 000 kr/mån och då blir 450 kr/h... etc.

Det är inte speciellt bra betalt, men det är klart det går.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-23, 13:55 #9

Sitter man hemma i källaren och inte räknar detta som kostnader så bedriver man inte verksamheten på professionell basis, då är det mer en hobby.

1200 timmar per år använder alla stora företag Försäkringsbolag, Banker, Konsultbolag mfl som norm för den "debiterabara tiden", sen kan den avtalsmässiga "arbetstiden" vara1800, 1760, 1720 elelr ännu färre pga den asntälldes ålder, kollektivavtalsområde m.m.

1200 timmar är normalt maximalt vad man räknar med, ju mer kvalificerad kompetens konsulten besitter desto färre timmar räknar man med som "debiterbar tid" (det kräver mer kompetensutvecklande åtgärder som tar tid, därför blir det färre debiterbara timmar). Dessutom har de människor som besitter högre kompetenser oftast även högre löner och andra förmåner.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-23 klockan 14:02
Oläst 2010-04-25, 14:58 #10
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Uttrycket man får vad man betalar för är vedertaget i många sammanhang, även i denna bransch. Glöm inte det!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017