FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
Skaffade Surftown för att kunna lägga upp en mindre webshop. När jag höll på att jobba med den under helgen kändes sidan rätt seg och jag postade på Prestashops forum och då fick jag svaret att det var mitt webhotell som inte hade kapacitet nog. Mailade och de satte upp en Site24x7 status report på sidan. Nu är det så att jag inte har så bra koll vad man kan förvänta sig för down resp. responstider. Får löpande rapportering från sidan och just nu ser det ut såhär: ![]() är dessa siffror ungefär vad man kan vänta sig? Känns ju rent spontant lite mycket med en downtime på ~13min på ~18h30min. Responstiden ligger just nu runt ~3100ms. Mvh David Senast redigerad av David_gbg den 2010-04-13 klockan 10:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Nedtid på 13 min och responstid på mer än 3 sekunder... Något är mycket fel. Kanske för mycket last på den maskinen? Jag tycker inte att du skall behöva acceptera sådana tider. Har själv ingen erfarenhet av Surftown. Prestashop är väl inte speciellt resurskrävande, eller?
Bilderna med stat. går inte att titta på btw. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ligger du på ett windows-konto eller Linux?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Linuxkonto är det.
Vilken respons resp. downtime bör man kunna förvänta sig? Senast redigerad av David_gbg den 2010-04-13 klockan 09:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Eftersom dom inte kör klustrat så kan ju det naturligtvis bli en del nertid ibland. När det gäller responstiden så tycker jag du ska testa andra siter på andra hotell för att ha något att jämföra med, men generellt fungerar inte webbshoppar på ett vanligt webbhotellskonto, eftersom dessa programvaror ofta behöver specialoptimerade webbkonton för just webbshoppar. Att optimera konton för just webbshoppar är något jag sysslar med dagligen och jag får ut väldigt hög prestanda och fart.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det tar runt 1,5sek och ladda hela deras sida och ~6-8sek att ladda min. Sidorna som testades är jämförbara i storlek. Jag har ju min sida på hobbynivå och är precis i uppstartsfasen utan några intäkter alls just nu så att skaffa specialoptimerade webbkonton låter dyrt. ![]() Borde ju kunna gå att få ut hyfsad prestanda ändå tycker jag. Men att sitta och bläddra mellan produkter där det tar 6-8sek att ladda upp sidan funkar ju inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Ja, det känns ju helt orimligt, jag besökte shopen precis och det känns helt oacceptabelt. Jag tycker du ska leta efter något annat webbhotell och be om att få testa sätta upp shoppen gratis för att prova. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kontakta Surftown om du inte redan gjort det. Kan / vill de inte hjälpa dig så kan du alltid försöka ta reda på var problemet ligger själv. Som sista utväg kan du pröva någon annan shoplösning eller byta webbhotell.
Att webbshopar inte fungerar på vanliga webbhotell är en ren och skär lögn. Har själv varit i kontakt med flera personer som kört webbshop på just Surftown utan några som helst problem, dock inte Prestashop.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-13 klockan 11:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Det är klart att webbshoppar fungerar på vanliga webbhotell, men inte lika bra som dom skulle kunna fungera med lite optimering, som inte är möjligt med vanlig shared hosting på en server. Ta en titt här på wn så finns det en hel del inlägg om att det inte är optimalt med ett vanligt webbkonto för en webbshop generellt sätt. Oftast brukar man rekommendera vps eller liknande.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Om deras server fungerar som den gör nu blir det en downtime på ungefär 8-9h / månad...
Tur att de har 30dagars pengarna tillbaka garanti. ![]() Vet inte om jag ens ska bry mig om att be att få byta server, kan den bli så här överbelastad utan att några åtgärder vidtagits så känns det inte som ett webhotell jag skulle vilja ha mina sidor på? Har såklart redan påpekat problemet för deras support det är de som har satt upp mätningen som jag hänvisar till längst upp. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|