FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
När man röstas in i en styrelse i ett AB, måste man inte då skriva på några papper.. eftersom man t.ex har personligt ansvar om företaget går i konkurs. Måste man inte skriva på nåt papper innan man blir med i styrelsen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag sitter med i en styrelse och jag skrev inte under något. JAg tror att så länge du bara är suppleant så har du inte samma ansvar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Bolaget skall anmäla till Bolagsverket vilka som sitter i styrelse, dvs anämna nyval och avsägelser. Sedan skickar Bolagsverket ut ett meddelande till den person som berörs om att Bolagsverket mottagit en anmälan om t ex att du skall sitta i styrelsen för XYZ AB.
Isamband med att du får beskedet får du även informaion om vad du skall göra om registreringen av dig är felaktig (anmäla detta till Bolagsverket). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En suppleant har bara ansvar för beslut han deltagit i att fatta, så om man inte har deltagit i besluten så kan man inte hållas ansvarig och bli ersättningsskyldig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
startade precis mitt AB och frågade då samma sak angående min suppleant (hur han skulle skriva under). Det behövdes tydligen inte, utan precis som lesoft02 skrev så får denne ett papper hemskickat så får han säga till om något är fel. Detta förvånade mig med tanke på hur noga de var med allt annat, hade förväntat mig krav på underskrift minst
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|