FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nja. Spanien har förvisso höga skatter i allmänhet men de har också en hel del "kryphål". Det är många pensionärer som lever gott i Spanien och jag har själv tittat på lösningar med bolag på Malta, Cypern elller Gibraltar och sen bo i Spanien. Högskatteländer har ofta vissa egenheter. Ta Irland som exempel där musiker och konstnärer betalar grymt liten skatt och även Sverige ses som förmånligt vid avyttrande av helägt dotterbolag. När man resonerar kring skatter måste man helt enkelt se över vilken verksamhet man faktiskt bedriver och hur för att fatta bra beslut.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
att driva en e-shop fran ett bolag i sverige men med spanien som marknad, finns det nagra nackdelar?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, i och med att Sverige befinner sig inom EUs tullmurar så finns det inga nackdelar jag kan komma att tänka på så länge du inte tänker ha representation på plats. (Inga fördelar heller för den delen.)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Visst, starta ett bolag i Spanien, landet nummer 1 i Europa när det gällar tillstånd och papper för allt.
Du behöver en accontor/advokat på halvtid för att fixa allt. Tro inte att du skall få betalt i tid för ditt jobb, vad det än må vara. Betalning förmågan ligger på ca 80 -120 dagar. Det finns ingen kronofogd eller liknade. Bankgarantier fungerar inte. Checkar saknar täckning m.m. Glöm Spanien, jag har erfarenhet av Spanien för mer än 30 år. // Lennart i Marbella Senast redigerad av Sundream den 2010-07-02 klockan 20:35 Anledning: felstavat |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Fortsätter på en gammal tråd...
Lösa planer på Spanienflytt. Tänkte inte bo nära Gibraltar så jag antar att den varianten är ur spel om man bara tänkt lyfta en normal lön. Alternativet är att starta bolag i Spanien. Tänkte mig Holdingbolag som äger "Operativt bolag" för att ta hand om utdelning på bästa sätt. Tycker ändå det är många som driver eget i Spanien så det borde ju inte vara omöjligt att fixa detta. Har förstått att det man måste använda sig av en Gestoria för administrationen. Eftersom jag ändå har tänkte att köpa ekonomi-funktionen vid bolag i Sverige så kanske inte detta är någon nackdel om jag köper tjänsten på samma sätt i Spanien? Har för mig att det inte är så dyrt sist jag kollade. Jag undrar bara om någon har flyttat till Spanien och har startat bolag (affiliate site - Google Adsense-intäkter) som kan dela med sig av erfarenheter o råd. Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Var/hur beskattar man lön om man har bolag i Sverige men boende och arbetar i Spanien? Är det fördelaktigt att ha detta upplägg på något sätt eller blir det bara skit? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är billigare än Sverige, men det viktigaste att tänka på är hälsan, betala för bra privatsjukvård ifall du blir sjuk och inte får hjälp utomlands. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det är Spanien som gäller så jag måste utgå från det. Malta- eller Gibraltar-bolag blir nog inte aktuellt antar jag eftersom jag måste bo eller arbeta där för att dra nytta av skattefördelarna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|