FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Ni som har startat Aktiebolag via Bolagsverket. Hur länge har ni fått vänta innan allt blev klart? Jag funderar på att köpa ett lagerbolag istället, men undrar hur mycket det skiljer i tid? Om det bara är 1 månad så är det lugnt, men om det handlar om flera månader så börjar jag överväga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig det tog en vecka. Mycket smidigt och snabbt vad jag kommer ihåg. Har aldrig förstått varför man skulle köpa ett lagerbolag istället.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Går allting som det ska, alltså att alla handlingar är korrekt ifyllda och namnförslagen går igenom, så går det på någon vecka.
Jag pratade med Bolagsverket förra veckan och de sa att de hade kort handlläggningstid just nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Cirka en vecka innan de öppnar ärendet, sen beror det på vilka kompletteringar som krävs. Det beror på dej och hur bra namnförslag och hur bra du avgränsat bolagets verksamhetsområde.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skickade in papprena den 10 december och bolaget registrerades den 7 januari. Lite lång tid tycker jag, men kanske berodde på julhelg och liknande... :-( Som sagt, varierar kraftigt!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
För vårt senaste bolag tog det ca 6 veckor då de inte godkände namn vid några tillfällen. Då blir det att ändra och skicka in igen. Annars ska det ta ca 1-2 veckor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Förväntad kötid presenteras som dagsfärsk information på Bolagsverkets hemsida:
http://www.bolagsverket.se/om_bolags...ande/vantetid/ Detta är den ungefärliga väntetiden tills ditt ärende når en handläggare, därefter är det precis som andra nämnt i tråden beroende på hur noggrann du har varit i din ansökan. Är allting korrekt så tar det bara några arbetsdagar. Jag skickade in ansökan elektroniskt den 2:a juni och gjorde i samband med det en direktbetalning via min Internetbank. Den 3:e juni kompletterade jag med ett bankintyg för aktiekapitalet (besökte deras ståtliga HQ personligen, går även att skicka in med rek. post eller om man besöker ett modernare bankkontor låta banktjänstemannen komplettera ärendet direkt via e-tjänsten). Den 5:e juni hade ärendet nått en handläggare och jag kunde se mitt tilldelade organisationsnummer samt vilket bolagsnamn de godkänt. Nu väntar jag på moms.reg. och F-skatt... antar att det inte dröjer länge innan det dimper ner något i brevlådan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns ingen anledning att köpa lagerbolag, tycker jag.
Men bhumibol - har du aktivt ansökt om F-skatt och momsregistrering efter att bolaget registrerades? Jag registererade ett HB sommaren 2006. Helt elektroniskt. Men eftersom jag inte ansågs vara företrädare för bolaget innan det bildats blev det ingen f-skatt eller momsregistrering trots att jag beställt det. Jag fick vackert fylla i blanketter manuellt och skicka - men de kanske har löst den buggen nu. Ring skatteverket och fråga ![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ska förstås ta ditt tips och ringa till Skatteverket för att höra efter. |
||