Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ta betalt små uppdateringar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-22, 07:29 #1
Kaantegs avatar
Kaanteg Kaanteg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Nykomling
Kaantegs avatar

Question Ta betalt små uppdateringar

Hur skall jag göra här?
Jag har gjort en webbsida, tog betalt per timme och fakturerat det till kunden. Inga problem så här långt. Nu vill kunden börja ändra lite små saker, byta en länk här eller lägga till nått där och jag blir lite ställd till hur jag skall göra med betalning. Hade det varit fel, eller missar från min sida skulle jag givetvis ändra det direkt utan något tjafs. Men nu är det liksom mer arbete bara...

Borde jag kanske skriva ett "uppdaterings-avtal"? Det känns väldigt fel att ta en timmes betalt för att byta ut en länk, men ändå fel att strunta i det, för det kommer fler mail och tillslut blir det väll en del tid.

Hur gör ni? Tips? Idéer?
Kaanteg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 07:47 #2
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Själv samlar jag på mig mindre uppdateringar tills det blir hela timmar.
(Lägger givetvis till några minuter på den faktiska tiden eftersom det bryter vad jag håller på med för stunden.)

På så sätt blir det mindre administration vilket är en ganska stor del av så små jobb.
_Michael_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 08:06 #3
Kaantegs avatar
Nykomling

Nykomling
Kaantegs avatar

_Michael_: Det var ju ett bra förslag. Har du några regler när det gäller tider och så? Inom vilket tid uppdateringen skall vara gjord?
Oläst 2010-03-22, 08:19 #4
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av _Michael_ Visa inlägg
Själv samlar jag på mig mindre uppdateringar tills det blir hela timmar.
(Lägger givetvis till några minuter på den faktiska tiden eftersom det bryter vad jag håller på med för stunden.)

På så sätt blir det mindre administration vilket är en ganska stor del av så små jobb.

Kontakta kunden och kom överens om ett avtal dvs vad som skall gälla även för löpande arbete, eller hänvisa till dina generella villkor.

Rekommenderar även att räkna en minimi tid per uppdrag, dvs även om det bara tar 15 minuter räkna 30 min. Många räknar med minsta debitering 30 min alt 1 timma.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 09:27 #5
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Skriv avtal där kunden får ange hur många timmar per månad han eventuellt skulle kunna behöva din hjälp. Dessutom skriver ni in "inställelsetid", dvs hur många timmar/dagar efter han vill ha hjälp som du senast kommer börja jobba med det.
T.ex 2 timmar per månad och inställelsetid 2 dagar. Då fakturerar du för detta varje månad, oavsett om du gjort det eller ej. Överskrids timmarna så har ni skrivit in vad som händer då också, t.ex att du timdebiterar då eller inte behöver göra det direkt.
Du ska ha betalt för att alltid vara redo att fixa grejer, oavsett om du gör det eller ej.
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 09:34 #6
Kaantegs avatar
Nykomling

Nykomling
Kaantegs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av yadis Visa inlägg
Du ska ha betalt för att alltid vara redo att fixa grejer, oavsett om du gör det eller ej.
Du satte ord på mina tankar!
Oläst 2010-03-22, 10:20 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Kaanteg Visa inlägg
Du satte ord på mina tankar!
Kunden kan då oxå känna sig lugn, för han/hon vet att han alltid har dig garanterad t.ex 2 timmar varje månad.
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 11:45 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Det här är en klassiskt exempel på fördelen med löpande debitering. dvs du debiterar för allt arbete per timme.

Tänk på att du vid varje "uppdrag" har en omställning från andra uppdarg du jobbar med.

Du ska ju alltid räkna som om du jobbar 8 timmar om dagen 40 timmar per vecka (om du jobbar heltid). Om du då måste bryta av ett annat jobb du jobbar med så tappar du kanske 30 minuter bara för att din mänskliga hjärna behöver denna tid för omställning och omfokusering. om du ska göra en "ändring av en länk så är det minsta debitering du ska göra per påbörjad arbetadag 1 timme. Om du blir avbruten en gång i timmen 8 gånger på en dag så kan du m.a.o. debitera hela den dagen på kunden som ringer och vill ha småjobb gjort. Det vore starkt orättfärdigt att debitera andra kunder för denna tid.

Tänk oxo på att all tid du ägnar åt kunden ska debiteras, även telefonsamtal, funderingar, ringa och ta reda på fakta slå upp info på internet, ja allt som du behöver göra för att fullfölja uppdraget.

Det här är normalt och inget konstigt, det är sp det ska fungera....

Var noga med att notera alla småjobb så du kan verifiera i efterhand exakt vad du gjort för kunden. Jobbar du på löpande räkning så har det ingen betydelse vems "felet" är utan du debiterar löpande för den tid du lägger ned på jobbet, dvs även när du rättar buggar (det gör man normalt inte vid fastpris utan där har man lagt på en saftig premie redan i fastpriset för den risken).

Debuitera ALDRIG i mindre kavntum än hela timmar, det är helt normalt att göra det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 12:34 #9
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag raäknar påbörjade halvtimmar. Kanske har jag en snabbare hjärna än Conny, men för små jobb behöver jag ofta inte så lång omställningstid. Att ändra en länk kostar alltså ½ timme.
Jag samlar ihop månadens jobb, och fakturerar minst en timme (det tar faktiskt tid att skicka fakturan också).

Större ändringar kan kräva mer tid att sätta sig in i hur det fungerar, men den tiden tar jag ju betalt för.

Jag tar sällan betalt för telefonsamtal till kunden, och liknande. Mitt tim-pris har marginal för lite extra. Om det blir omfattande supportsamtal från kundens sida tar jag naturligtvis betalt.

Det är såna här saker som kan göra att det blir billigare för kunden att betala mig 800kr/tim istället för att betala någon annan 300kr/tim.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 18:06 #10
Kaantegs avatar
Nykomling

Nykomling
Kaantegs avatar

Tack för alla bra tips! Nu har jag fått lite idéer på hur jag ska gå vidare.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017