FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du också suttit och väntat på en tråd tillägnad Facebook - För diskussion och skvaller? Tycker du också att Facebook är ett tämligen intressant fenomen? Då har du hittat rätt.
Inledning "Facebook har för första gången kört om sökmotorn Google som den mest besökta internetsajten i USA, rapporterar Financial Times med hänvisning till veckosiffror från Experian Hitwise." Damer och herrar. Jag känner att det är dags för en tråd tillägnad Facebook. För Facebook har verkligen vuxit till att bli ett av de största fenomenet på Internet. Det "lilla projekt" som grundaren och skaparen Mark Zuckerberg en gång i tiden satt och snickrade på har ju blivit något som i princip "alla" nu för tiden använder. I alla fall de flesta ![]() Jag tycker personligen att både Facebook och Google är ytterst intressant att diskutera och höra om, just för att de har lyckats med allas drömmar. Och för att det är giganter inom sina områden. Nu på senare tid har mitt intresse allt mer gått över från att vara lite emellan till att mest peka åt Facebook. Varför? Jo för att de är så fantastiskt skickliga. Lite utdrag Citat:
Citat:
Citat:
Diskussionspunkter * Vad tycker och tänker du om Facebook? * Tror du på Facebook i framtiden? * Anser du själv att Facebook kan räknas in som "mer använt" än Google? * Har du förtroende för Facebook's ledning och personal? Dvs. Mark Zuckerberg och Company. * Hur vill du förklara Facebooks framgång? * Annat valfritt Sätt igång och diskutera! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
http://fury.com/2010/02/jesse-shells...mes-dice-2010/
Skönt föredrag av Jesse Schell från DICE 2010 som pratar om hur gaming på sociala nätverk exploderade. Minnesvärd fakta: det finns fler Farmville-spelare på Facebook än det finns Twitter-konton. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Intressant! Zynga har ju verkligen lyckats inom spel anpassade för Facebook. Vet ni om dessa betalar någon ersättning till Facebook?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, jag tror dom använder Facebooks system för mikrotransaktioner / virtual goods i viss utsträckning. Den kakan (som bl.a Zynga är stor del av) stog för över 50% av deras intäkter förra året och kommer antagligen bli mycket större i år. Benämns som "performance ads" i årsrapporten om jag inte missminner mig. Deras annonssystem för CPC/CPM är förskräckligt dåligt för annat än branding, så det känns som en naturlig utveckling.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är intressant att man kallar detta för sociala medier när det i själva verket är precis tvärtom - asociala medier borde de heta. Dessutom så blir förbluffande många snabbt beroende av Facebook och kan inte tänka sig att jobba en hel dag utan att ha tillgång till det. När man istället för att ta hand om kunder står och glor på Facebooksidor har det gått lite för långt (Björkmans Bil i Västerås). Tyvärr är det värre än så, inom vården hittar man också dessa beroende människor - till och med de som mitt under arbetet sitter och växlar mellan Facebook och ett medicintekniskt system. Att fler och fler företag, myndigheter etc. väljer att blockera Facebook ser jag som en nödvändig åtgärd för att få personal etc. att hålla fokus på det de har betalt för och klarar de inte av det bör de söka hjälp.
Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om detta utan vill bara utrycka min åsikt: Våga vägra Facebook. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag känner igen mig ganska mycket i de åsikter Westman uttrycker men däremot är jag inte riktigt lika fyrkantig
![]() ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-20 klockan 23:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Går Facebook med vinst?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
@Spindel, jag har för mig att jag har hört att Facebook precis nu har börjat gå med vinst
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Någon som känner till några siffror? Det är väldigt svårt att annat än indirekt få en sådan sajt att gå med vettig vinst, värdet ligger då istället främst i marknadsföringsmöjligheterna. Tjäna pengar gör man normalt sett på att sälja kvalitativa produkter och tjänster till de som vill betala för sig.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-21 klockan 14:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
En ren gissning bara. Vad tror ni domänen kostar att köpa www.facebook.com?
För övrigt använder jag mest Facebook för att spela spel, som FarmVille, My City och Social City. Tycker också det är märkligt att man har så förbannat många kompisar på sin lista som aldrig ens pratade med under skolgången. Jag har till exempel nästan 300 vänner på min lista och kanske 20 av dessa umgicks jag med under skoltiden och idag har jag inte kontakt med någon alls om jag ska vara ärlig. Jag blev medlem hösten 2008 på Facebook. En kompis tipsade mig om sajten och jag förstod ingenting utav vad det var för något förrän jag såg hur många vänner som var medlem där. Kul också med att man får se bilder på dom och vad dom sysslar med idag. Två kompisar har rest som idioter de senaste åren och det kunde jag nästan förstå men alla andra nästan 300 vänner gör det jag trodde att dom skulle göra. Något som jag tycker är lite dåligt är att spelen är i Flash vilket segar ner datorn totalt. När jag sitter på FarmVille och ska rensa och kanske vill få upp en annan sida så kan det ta upp mot en minut innan den har laddat klart. Annars, en bra idé av Mark Zuckerberg. Men är det sant att Facebook kommer från och med Juni/Juli kosta pengar att använda? Var nämligen en fågel som viskade det i mitt öra att kostnaden kommer att vara 29kr/mån för användning. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|