FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
En liten fråga. Har haft mindre verksamhet i min enskilda firmor och köpt in några partier som jag sålt. Hade ett litet lager kvar (10000) vid årsskiftet som jag nu måste bokföra korrekt. Är det korrekt då att göra en verifikation som ser ut så här: 1400 Lager 10000 K 4990 Lagerförändring 10000 D Sen kan man lämpligen göra detta en gång i kvartalet eller liknande och justera detta, för att få en bättre koll under kommande år? Jag trodde jag skulle få skatta några tusen för 2009, men i och med lagerjusteringen så blir resultat istället negativt. Kan det stämma? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
konto 1400 Lager är korrekt att kredditera (dvs öka) Men när du köper in till lagret så ska du ta pengarna från bankkontot, kassan elelr det egna kapitalet dvs ett klass 2-konto inte ett klass 4-konto. Det är mao enbart en omflyttning i balansräkninbgen vid strategiska inköp (saker du planerar sälja vidare till dina kunder). Detta ska du göra när du gör INKÖP. När du säljer/fakturerar en produkt du har i lager så ska du minska lagret (konto 1400) med inköpsvärdet (enligt FIFO-principen) och boka den mot 4990. Samtidigt ska du boka upp en försäljning mot ett klass-3-konto samt öka kundfodringar (klass-2-konto) + momskontona givetvis. När kunden sen betalar fakturan så bokar du in beloppet på bankkontot (klass 19-konto) som pengarna kom in på och minskar kundfodringarna i klass 2-kontot) Detta gör du om du har fakturaprincipen. Använder du kontantprincipen så kan du boka det på samma sätt men föärsäljningen behöver bara bokföras när väl pengarna kommer in på kontot elelr senast på bokslutsdagen. När det gäller icke-strategiska inköp, dvs sånt du förbrukar i företaget och inte planerar att sälja vidare till dina kunder, då ska du inte boka dem mot lagret utan kostnadsföra dem direkt mot klass 5-6 kontona (om du inte behöver göra en avskribvningsplan pga att de har stora värden > 0,5 basbelopp). Det vill säga om du köper in 100 kg Guld för 10 Mkr så minskar bankkontot (konto 1930) med 10 Mkr men lagret (konto 1400) ökar med 10 Mkr. Det påverkar inte resultatet alls. Lägg särskilt märke till att båda dessa konton är klass-1-konton, dvs tillgångar i bolaget. De påverkar varken skuldsättning, intäkter, kostnader eller resultatet. Det är först när du bokar bort (minskar) 10 Mkr från lagret (konto 1400) och ökar strategiska inköp (konto 4990, klass-4-konto) men samtidigt ökar försäljningen (klass 3-konto) med kanske 15 Mkr och kundfordringar med 15 Mkr. (Jag struntar medvetet i momsproblematiken för att inte förvirra mer än nödvändigt). Vid bokslutet kommer man att upptäcka att det blir ett överskott på 5 Mkr som då är bruttovinst (eller täckningsbidrag som det oxo kallas). Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-14 klockan 21:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack ska du ha!
Nu vet jag hur jag ska göra i fortsättningen..... Dock är det väl fortfarande lite problem med årsbokslutet. För under 2009 har jag bara bokfört inköp på kostnadskonto och försäljning på intäktskonto. Jag har alltså inte officiellt haft nåt lager........ Men nu har jag alltså ett lager på 10000:- som inte är bokfört överhuvudtaget, förutom då som inköpskostnad och sedan försäljning. Jag måste ju få in dem i Balansräkningen..... Hur får jag in dem på ett rätt sätt? Eller står det i din text, men jag är lite seg i bollen....=)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Är det få transaktioner så kan du ju göra om bokningarna i bokföringen.
Annars bokar du om det som en enda omföringspost. Och skriver rubriken "Rättelse av lagersaldo" på verifikationen så blir det inga problem vid en revision. Gör upp en excelkalkyl med de olika kontona i olika kolumner så kan du se hur det påverkar ekonomin i företaget. För att lösa ditt nuvarande problem så kan du väl föra över den del av lagret som är kvar på ditt 4990-konto till lagret på konto 1400 och skriva "bokslutsjustering av lagersaldo" på verifikationen. Det är inköpspriset vi paratar om. Resultatet kommer då att hoppa upp 10 000 SEK eftersom kostnaderna minskar. Men du kommer så att stärka balansräkningen i stället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du borde ju debitera ditt inköpskonto 10 000 kr och kreditera lagerkonto 1400 med 10 000 kr...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Försäljningen berör inte vare sig 14 elelr 19 kontona utan klass 3 (konto 3000-3999) för fakturerat belop och motkonto blir då kundfordran (konto 1510). Samtidigt med försäljningen så ska han boka bort en del av lagret från 1400-kontot och in på 4990 Lagerförändringskontot. Sen när betalningen kommer så är det konto 1930 (bankkontot) respktive kundfordran som berörs. Kör han kontantmetoden så kan han boka upp försäljningen samtidigt som han bokar upp betalningen. Jag struntar i momskontona i detta exempel. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-15 klockan 13:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men Conny frågeställningen var hur lagret borde vara bokfört i samband med bokslutet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|