Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skriftliga avtal i digitalt format - Är dom giltiga?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-17, 17:53 #1
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem

Som tidigare nämnt i tråden finns det oftast inga formkrav på avtal i svensklag, det är i huvudsak bara inom familjerätt och fastighetsrätt det finns formkrav på avtal sk formalavtal för att avtal skall vara giltigt.

Vid affärsuppgörelser är alla typer av överenskommelser att betrakta som avtal, skriftliga, muntliga, e-post osv.

Där problemet kan uppstå är sedan när det blir tvist och det uppstår bevisbörda, då är det helt klar att föredra ett skriftligt avtal. Sedan kan tvist uppstå om innebörden i ett skriftligt avtal så gäller det för endera part en väsentlig summa bör någon form av avtalskunnig blandas in dvs en jurist.

När det sedan gäller undertecknande av avtalet är det samma sak där ett skriftligt avtal och sedan en ök per telefon att "nu gäller detta" är bindande, men åter igen bevisbördan.

Vilket leder in på ämnet i tråden undertecknandet, desto lättare det kan förfalskas desto enklare för motpart att hävda att denne inte skrivit under osv. Ett riktigt avtal på papper där båda parter närvarat vid undertecknande och sedan tagit var sitt ex är naturligtvis ganska säkert men även detta kan naturligtvis påstås vara förfalskat. Praxis i affärsavtal brukar vara att båda parter fysiskt singerar ett avtal och tar var sitt exemplar. Glöm inte att varje sida i avtalet skall innehålla parternas signatur, görs någon manuell redigering av texten i avtalet så där i sista minuten skall denna justering singeras av båda parter.

Skall det vara riktigt vattentätt gör som formalkravet för t ex äktenskapsförord eller för testamente (även om just detta inte är ett avtal). Där skall två andra personer bevittna den egenhändiga namnteckningen, men nu börjar det bli lite omständigt för en vanlig affärsuppgörelse enligt min åsikt.

Personligen har jag vid avtal som inte innebär någon risk helt enkelt skickat över avtalet med e-post, och sedan bara begärt ett OK tillbaka på e-post. Detta skulle definitivt inte hålla vid en tvist om det har träffats en överenskommelse om avtalet. Photoshop dokument med signaturer etc är väl att betrakta som likvärdiga detta, hur lätt är det inte att ta signaturen från ett annat dokument och klistar in...

Den enda juridiskt bindande formen av elektronisk singering mellan parter är idag som är allmänt spridd är e-legitimationen, men denna är inte så där enkelt att köra för egen del. kanske läge för någon att starta en site med tjänsten formell digital singering av avtal :-)

En liten utläggning som mest beskriver problematiken. Välj den nivå som avtalets omfattning berättigar. Undvik däremot förenklingar bara för att vi är goda vänner eller har kång affärskontakt, vid en tivst gäller inte detta och då kan ett bra utformat avtal och tydlig singering spara såväl pengar som vänskap. Den beskrivna praxisen håller, det som tvisten oftast gäller är innehåll och tolkning.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 18:38 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Personligen har jag vid avtal som inte innebär någon risk helt enkelt skickat över avtalet med e-post, och sedan bara begärt ett OK tillbaka på e-post. Detta skulle definitivt inte hålla vid en tvist om det har träffats en överenskommelse om avtalet. Photoshop dokument med signaturer etc är väl att betrakta som likvärdiga detta, hur lätt är det inte att ta signaturen från ett annat dokument och klistar in...
Varför bryr du dig ens om att ha ett avtal i det fallet?
Oläst 2010-03-18, 08:44 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Varför bryr du dig ens om att ha ett avtal i det fallet?
Mitt inlägg syftar mest till att visa på skillnaden mellan avtalets giltighet och frågan om bevis börda. ;-)

Som sagt juridiskt så innebär detta förfarande ett avtal men bevis bördan blir ett problem.

Det kan finnas värde i avtal även om avtalet inte är 100% korrekt i juridsik mening eller om bevis problematik uppstår vid tvist. Beror mycket på vad som regleras i avtal etc.

I mitt fall när det gäller avtalet så är det faktiskt motparten som förlorar/tar risken vid ett hävdande av avtalets ogiltighet, dvs det borde vara motparten som vill vara mer formell :-)

Blanda in en jurist och det blir varken ja eller nej, det blir "å ena sidan och å andra sidan" Svaret kommer vid avgörande i tvistemålet... :-)
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 18:56 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jodå, e-post kan hålla i rätten. Det beror ju lite på, men helt utan bevisvärde är det inte.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 19:00 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jodå, e-post kan hålla i rätten. Det beror ju lite på, men helt utan bevisvärde är det inte.
Mitt inlägg var mest ett svar på resonemanget bör kanske påpekas Visst har det ett visst bevisvärde men enbart det räcker knappast. Man får helt enkelt göra en bedömning från fall till fall hur pass säker man vill känna sig. Jag tycker dock det känns bäst att alltid skriva ut och signera, det tar inte många minuter.
Oläst 2010-03-19, 10:20 #6
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Jag har pratat med en domare om detta. Avtalet är inte 100% tät om det inte är riktigt dokument med vittne.
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017