Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Missnöjd kund, vill ha mer GRATIS.

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-14, 17:55 #1
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 57
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 57
Håller helt med övriga, vill dock låna tråden efter att ha läst det som Conny skrev angående prissättning...

Just buggfixar, hur brukar ni göra här?
Om ett arbete är avtalat att gå på löpande timarvode känns det någorlunda rimligt att ta betalt för den tid som läggs på buggar eftersom det är en del av utvecklingen.
Men vad händer om kunden betalat för jobbet och buggen upptäcks några veckor senare?
Kan det även vara relevant om man har gett en tidsuppskattning på jobbet?

Givetvis måste man få betalt för den tid man lägger ner men är buggfixar kanske något man bör ha med i sitt timpris?
_Michael_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 20:25 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av _Michael_ Visa inlägg
Håller helt med övriga, vill dock låna tråden efter att ha läst det som Conny skrev angående prissättning...

Just buggfixar, hur brukar ni göra här?
Om ett arbete är avtalat att gå på löpande timarvode känns det någorlunda rimligt att ta betalt för den tid som läggs på buggar eftersom det är en del av utvecklingen.
Men vad händer om kunden betalat för jobbet och buggen upptäcks några veckor senare?
Kan det även vara relevant om man har gett en tidsuppskattning på jobbet?

Givetvis måste man få betalt för den tid man lägger ner men är buggfixar kanske något man bör ha med i sitt timpris?
När du jobbar på löpande räkning så ska du inte räkna in "buggar" i prioset, utan du debiterar för den tid du jobbar rakt av.

Däremot om du har ett fastprisåtagande så förutsätts buggfixar ingå. Men det är bara upp till en viss garantitid, inte efter den. Heslt ska du ha ett acceptanstest i avtalet och att kunden inte har rätt att hävda att det finns buggar efter ett godkänt acceptanstest eller efter att kunden tagit systemet i produktion. men vid fastpris måste man avtala specifikt om allt som ska ingå och utesluta allt annat. Därför är det SUPERVIKTIGT med skriftliga och tydliga avtal vid fastpris.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017