Citat:
Ursprungligen postat av _Michael_
Håller helt med övriga, vill dock låna tråden efter att ha läst det som Conny skrev angående prissättning...
Just buggfixar, hur brukar ni göra här?
Om ett arbete är avtalat att gå på löpande timarvode känns det någorlunda rimligt att ta betalt för den tid som läggs på buggar eftersom det är en del av utvecklingen.
Men vad händer om kunden betalat för jobbet och buggen upptäcks några veckor senare?
Kan det även vara relevant om man har gett en tidsuppskattning på jobbet?
Givetvis måste man få betalt för den tid man lägger ner men är buggfixar kanske något man bör ha med i sitt timpris?
|
När du jobbar på löpande räkning så ska du inte räkna in "buggar" i prioset, utan du debiterar för den tid du jobbar rakt av.
Däremot om du har ett fastprisåtagande så förutsätts buggfixar ingå. Men det är bara upp till en viss garantitid, inte efter den. Heslt ska du ha ett acceptanstest i avtalet och att kunden inte har rätt att hävda att det finns buggar efter ett godkänt acceptanstest eller efter att kunden tagit systemet i produktion. men vid fastpris måste man avtala specifikt om allt som ska ingå och utesluta allt annat. Därför är det SUPERVIKTIGT med skriftliga och tydliga avtal vid fastpris.