FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Don Vito Corleone..
Skämt o sido. En öppning brukar vara en dialog, bra om möjlig fysisk annars per telefon. Om personen i fråga inte har möjlighet att betala kanske en amorteringsplan kan fungera. Om personen/företaget inte har lust med något av ovan bör du kanske tänka dig för och göra en "upplysning" på kunden omgående och sedan kolla hur det hela ser ut. Det kan vara som i mitt fall att kunden redan hade en massa tråkigheter i ryggsäcken. Ställ dig då direkt till KFM och i dess kösystem... Annars ligger du riktigt dåligt till i deras gångordning som prioriteras av staten-banker osv. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet är just om kunden bestrider och det går till tingsrätten för avgörande. Mycket tid och en del pengar som riskas, inte alltid det är värt själva processen.
Jag hade en kund som i slutändan gjorde KK. Vi hade snackat om betalningen och en del av att det blivit så mycket pengar var för att vi varit väldigt schysst mot dem. När de gjorde KK ringde han mig och lovade att jag skulle få mina pengar, men att det kunde dröja. Trodde ju att pengarna var borta för gott, men några år senare ringde han mig igen och sa att, du, jag kan betala dig nu. Tyvärr händer det nog inte allt för ofta. Senast redigerad av Anders Larsson den 2010-03-13 klockan 01:35 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har låtit ett inkassobolag dra en mindre fordran till tingsrätten. I mitt fall blev det förlikning. Kunden betalade det mesta, men inkassobolagets jurist kostade cirka 3 000 kr och fordran var på runt 1 000 kr. Det kändes ändå som att det var värt det i det specifika fallet, men jag skulle tro att du behöver en fordran på åtminstone 10 000 kr för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om du befarar att en kund kommer att bli en besvärlig kund så finns inte så mycket attt välja på; Avstå! Du måste oxo göra en prioritering; Lägg din tid på bra affärer och så lite tid som möjligt på de dåliga. Är det ett hopplöst fall så skriv av förlusten och gå vidare snarare än att hålla på att låta det äta upp din tid och energi. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|