Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Inkasso - hur får man pengarna?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-12, 14:56 #11
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Don Vito Corleone..

Skämt o sido.

En öppning brukar vara en dialog, bra om möjlig fysisk annars per telefon.
Om personen i fråga inte har möjlighet att betala kanske en amorteringsplan kan fungera.
Om personen/företaget inte har lust med något av ovan bör du kanske tänka dig för och göra en "upplysning" på kunden omgående och sedan kolla hur det hela ser ut.
Det kan vara som i mitt fall att kunden redan hade en massa tråkigheter i ryggsäcken.
Ställ dig då direkt till KFM och i dess kösystem...
Annars ligger du riktigt dåligt till i deras gångordning som prioriteras av staten-banker osv.

Lycka till.
MAT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 01:33 #12
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Problemet är just om kunden bestrider och det går till tingsrätten för avgörande. Mycket tid och en del pengar som riskas, inte alltid det är värt själva processen.

Jag hade en kund som i slutändan gjorde KK. Vi hade snackat om betalningen och en del av att det blivit så mycket pengar var för att vi varit väldigt schysst mot dem.

När de gjorde KK ringde han mig och lovade att jag skulle få mina pengar, men att det kunde dröja. Trodde ju att pengarna var borta för gott, men några år senare ringde han mig igen och sa att, du, jag kan betala dig nu. Tyvärr händer det nog inte allt för ofta.

Senast redigerad av Anders Larsson den 2010-03-13 klockan 01:35
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 09:38 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har låtit ett inkassobolag dra en mindre fordran till tingsrätten. I mitt fall blev det förlikning. Kunden betalade det mesta, men inkassobolagets jurist kostade cirka 3 000 kr och fordran var på runt 1 000 kr. Det kändes ändå som att det var värt det i det specifika fallet, men jag skulle tro att du behöver en fordran på åtminstone 10 000 kr för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 15:40 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av edited Visa inlägg
problemet är ju att även om jag försöker själv, kommer kund inte att betala. Och att anlita en juriskt, det kostar asmycket. Äter upp själva värdet på fakturan kan man säga.

Kan man sälja fakturor som man vet kommer bli problem med?
Om du redan från början vet att kunden kommer att strula så ska du inet göra affär alls med den kunden. Eller kräva förskottsbetalning.

Om du befarar att en kund kommer att bli en besvärlig kund så finns inte så mycket attt välja på; Avstå!

Du måste oxo göra en prioritering; Lägg din tid på bra affärer och så lite tid som möjligt på de dåliga. Är det ett hopplöst fall så skriv av förlusten och gå vidare snarare än att hålla på att låta det äta upp din tid och energi.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 19:20 #15

Citat:
Ursprungligen postat av bya Visa inlägg
Har man företagsförsäkring brukar rättskydd ingå..
Innebär att du senare kan få tillbaka för dina utlägg för jurist / advokat.

Suger med människor som inte gör rätt för sig. I många fall är det så små belopp, att det blir dyrare o rodda fram tillbaka, skriva brev hit dit än att bara låta det vara! Tar som någon skriver i tråden ca 2 år innan ens ärendet tas upp. Sjukt dåligt, även fast man har alla papper på bordet!
Självrisken i rättsskyddet brukar vara ett 0,5-1,0 prisbasbelopp dvs 24000-48000 SEK idagens penningvärde. Så rättsskyddet är bara intressant för mer komplicerade case.... Dessutom är det ett maxbelopp på ca 200 000 SEK (5 basbelopp).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017