FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Nykomling
|
Då ska du begära friköp av produktionen.
Citat:
Edit: Det beror ju på vilket avtal, och hur det är utformat, vem som äger rätten. Läste just hamit99 och där står det att efter full betalning så övergår upphovsrätten till beställaren. Men beställaren äger dock inte rätt att överlåta Webb-tjänstens programkod, vare sig i delar eller dess helhet. Det innebär vidare att Producenten äger rätten till programkoden och har således rätt att upplåta programkoden även till annan. Så jonny. Det beror väl helt på vad konsulten använder för avtal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skillnaden melan en heltids anställd och en frilansare är i detta fallet att en heltidsanställd inte har rätt att utan abetsgivarens tillstånd utveckla produkter/tjänster som kan konkurrera med deras verksamhet.
Att ställa samma krav på en frilansare är orimligt. Visst kan det vara ok för vissa typer av projekt att koden skall vara exklusiv för beställaren. Men säg att jag kodar en kundvagn åt en klient och ger honom rättigheter till koden. Då nästa klient kommer och vill ha en kundvagn så måste jag då undvika att koden blir lik den jag kodade tidigare. Det blir då snabbt nästan omöjligt att ta sig an att koda en kundvagn utan att riskera att bli stämd. Så en frilans som ger bort rättigheterna till sin kod skjuter sig själv i foten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Min högst personliga åsikt är att beställaren bör få använda sig av koden för eget bruk utan inskränkningar i normalfallet. Samtidigt som producenten får återanvända koden så som den önskar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|