FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har en webbsajt där jag skriver om url så här:
minfinasida.se/index.php?sida=49/plastankor/grona/guerilladuck denna blir: minfinasida.se/49/plastankor/grona/guerilladuck min .htaccessfil ser ut såhär: RewriteRule ^([/a-zåäöA-ZÅÄÖ0-9_-]+)/?$ index.php?sida=$1 [L,QSA] finns det något sätt som jag kan gömma 49/ i url:en? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är väl minfinasida.se/49/plastankor/grona/guerilladuck som du skriver om till
minfinasida.se/index.php?sida=49/plastankor/grona/guerilladuck ? Om du har en webbsida som tar emot urler av typen */index.php?variabel1=plastankor&variabel2=gröna&var iabel3=guerilladuck så är det lätt att fånga en url av typen */plastankor/grona/guerilladuck och skriva om den. Men om siffran 49 är din enda nyckel till att ditt system ska hitta rätt sida så får du ha ett tabelluppslag i systemet som översätter variabel1 med värdet "plastankor" till variabel sida med värdet "49". Typ. Detta behöver du inte göra i omskrivningen. Du kan naturligtvis fånga hela strängen som variabel med värdet "/plastankor/grona/guerilladuck" och sen hitta på ett sätt att tolka den så att du får fram sidan nummer 49 ur ditt system. Senast redigerad av Magnus_A den 2010-03-10 klockan 12:54 Anledning: Tillägg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tackar Magnus. Jag gjorde som du sa och skippade 49. Jag skrev ett script som hittar rätt sida baserat på plastankor/grona/guerilladuck
Tusen tack! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|