FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om inte annat är det kanske en bra service att kunna berätta för era kunder hur de ska hantera sådana situationer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vid enstaka fall så finns det inte mycket man kan göra. Men det är ett brott att beställa i någon annans namn. Jag har fått samtal från Polismyndigheten som utrett falska beställningar i min butik. I dessa fall har det varit den drabbade personen som gjort anmälan.
Så Polisen sitter inte alltid och rullar tummarna och vänder papper. Dock krävs det mer än bara en enstaka falskbeställning för att Polisen ska kunna spåra ett IP-nummer. Men till saken hör att en falskbeställning sällan kommer ensam. Ofta är falskbeställaren en person som regelbundet trakasserar sitt offer på alla möjliga vis. Enligt Polisen själva så vet nästan alltid offret vem det är som trakasserar honom/henne. Dvs tror offret att det är en före detta sambon så visar det sig i nio fall av tio att det faktiskt är han/hon. Så mitt tips är att be offret för falskbeställningen att göra en polisanmälan. Även om utredningen läggs ned första gången, så kommer Polisen att ta tag i det på allvar om det händer upprepade gånger. Min erfarenhet är som sagt att en falskbeställning sällan är en enskild företeelse. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Om du inte själv berättar vem det är som begår brotten så verkar polisen lägga ner ärendena utan att ens höra av sig till den vars uppgifter blivit "lånade". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag gjorde själv en polisanmälan mot Tele2 häromdagen för att de skickar bluffakturor, dvs fakturor utan att det finns ett gällande avtal.
Det finns två förutsättningar som ska vara uppfyllda i just det fallet: 1) det ska inte vara ett gammalt avtal som sagts upp/upphör gälla utan måste vara två parter som inte haft affärer tidigare, 2) brottet måste ha "fullbordats". Dvs om man upptäcker ett "försök" och hinner stoppa det innan man förlorat pengarna så är det inte alls lika hög prio hos polisen (vissa grövre försök till brott utreds dock). När du som leverantör upptäcker och kan avstyra ett brott så har dina rutiner fungerat och då ser inte polisen det som något prioriterat. Om du däremot hade förlorat pengar, så har polisen något högre prioritet på dessa brott såvitt jag förstått. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
La dom ner det även när de beställde knark i ditt namn??
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror inte det är nedlagt ännu, men deras misstankar skönk nämnvärt mot just mig när jag visade tidigare anmälningar. Jag fick dock genomgå en husrannsakan (som min flickvän drabbades hårdare av eftersom hon låg hemma och sov) och två förhör.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|