FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad tycker ni? Jag kör kontantmetoden då jag tycker att det är lättare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kontantmetoden är ju onekligen enklare/lättare men fakturametoden speglar ju vad som egentligen händer, och visar tydligare hur man ligger till rent ekonomiskt.
Sen har det väl lite att göra med hur man redovisar moms. Är inte så insatt i just detta, om man använder fakturametoden och skickar en faktura i januari så kan ju momsredovisningen infalla innan betalningen för fakturan har kommit. Jag är förespråkare för fakturametoden, då den är tydligare. Sen är väl fakturametoden ett krav för större bolag? Tror jag... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack.
Jag ska börja bokföra själv för första gången nu i April. Har läst på allt jag kan och jag har förstått kontantmetoden och använder swedbanks ebokföring och allting verkar gå bra. Det rör sig inte om enorma summor heller så det är inte mycket på det sättet. Tycker ni att jag ska börja bokföra med faktureringsmetoden och göra allting 100 % när jag ändå ska börja nu? Eller ska jag köra kontantmetoden nu och byta till faktureringsmetoden när jag har fått mer kött på benen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fakturametoden är den som är mest seriös. Kommer du gå vidare
i ditt bolag måste du ändå byta - förr eller senare. Fakturametoden är superenkel: Du bokför fakturan när du skickar den, samt verifikatet när du får betalt. De fakturor du skickar ut i mars (med faktureringsmetoden), betalar du in moms för i mitten på maj. Så länge man kör 30 dagar så hinner man få betalt innan momsen ska in. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När man bokför via fakturametoden finns det tre händelser. De behöver inte alltid komma i den här ordningen men det är enklast att förstå om man ställer upp det så här:
1. Inkomster/utgifter uppkommer t.ex. när du skickar en faktura. 2. Inbetalningar/utbetalningar uppkommer när kunden faktiskt betalar din faktura och ditt saldo på bankkontot ökar. 3. Intäkter/kostnader är den klurigaste delen med fakturametoden för här ska alla inkomster/utgifter periodiseras (slå gärna upp det för att lära dig mer) så att kostnaden t.ex. hamnar på rätt år. Om vi fortsätter på exemplet ovan och antar att fakturan avser hyra för ett år framåt med start i juli så ska halva den summan du faktureras periodiseras som en inkomst för 2011 eftersom halva 2011 års hyra betalas av fakturan. I kontantmetoden finns det bara ett steg: 1. Du bokför dina inbetalningar/utbetalningar när de sker. (jmf. steg 2 ovan) Kontantmetoden är i allmänhet enklare men fakturametoden ses som lite seriösare och det är som sagt lite enklare att få en korrekt överblick av ekonomin. Det blir inte heller så mycket krångligare när man väl satt sig in i det och t.ex. lärt sig skillnaden mellan de tre begreppsparen ovan. Senast redigerad av rhuse den 2010-03-09 klockan 19:12 Anledning: Edit: juli inte juni |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har nyss bytt från kontant till fakturametoden. Använder du kontantmetoden måste du ändå lära dig och använda dig av fakturametoden vid bokslut.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Fakturametoden verkar så avancerad. Så jag funderar just nu på att köra med kontantmetoden tills jag senare orkar lära mig fakturametoden. Men funderar fortfarande.
Har tid att fundera tills april . Tack för alla svar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vaddå "fram till april"?
Måste du inte välja metod för att kunna ansöka om F-skatt och momsregistrering? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |