FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag fick en förfrågan om att konvertera en befintlig webb till Drupal eller Joomla och frågade då kunde om man kunde få tillgång till en databasdump av deras data för annars så skulle det vara i princip omöjligt att få över allt befintligt (artiklar, bilder och forum) till en rimlig kostnad.
Svaret från Compito till kunden blev: Citat:
Är det någon som har erfarenhet av Compito eller Elements CMS som kan svara på om det ens att värt besväret att förtydliga begäran? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Elements CMS ser ut att vara deras egna system.
Så det är nog därför de inte gillar att ge dig en db-dump då de kanske tror att de har något värt att dölja. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Typiskt. Kunden är redan förlorad och då ska vi ta igen det på honom genom att bråka så mycket som möjligt.
Äger kunden sin egen installation så kanske han kan dumpa ut den, annars är du utlämnad åt de sårade egona. Om du inte kan bygga en skrapare förstås. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Va? Det kan väl knappast vara lagligt att förvägra kunden en databasdump av hans egen data heller?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det beror nog på vad det står i avtalet mellan parterna. I vår enklaste CMS lösning delar alla kunder på samma databas och kan således inte få ut något därifrån vid ev. flytt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tyvärr finns det en del oseriösa företag som utnyttjar kunders okunnighet på det här viset och det är ganska ofta kunder inte läser avtal särskilt noga. Du får väl helt enkelt göra det bästa av situationen och scrapa och ladda ner det som går och försöka bygga upp systemet från scratch igen om det inte finns någon annan utväg.
Att låsa kunder på det här viset är riktigt fult och borde bannlysas. Det visar väl snarare på att man inte tror särskilt mycket på sin produkt.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker det känns som mest spekulationer i denna tråden. Det jag undrar, som inte framgår av ursprungsfrågan, är:
* Är det möjligt för dig att få en dump av tabellerna i MSSQL-format? * Är det möjligt att hyra dem på konsultbasis för att omvandla tabellerna till en Drupalinstallation? Räkna dock med att en konvertering kan ta många timmar, om inte dagar (och räkna inte med att de tänker bjuda dig på det jobbet), men med ett svar på dessa två frågor kan vi i alla fall utröna om de verkligen är så giriga som vissa i den här tråden tror, eller om det bara är någon form av missförstånd mellan parterna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Emil, nej på första frågan (deras grundinställning) och ja på den andra men då är jag inte intresserad att göra jobbet. Den stora delen är just dataflytten och det är den del jag vet att jag kan tjäna in tid = pengar på.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
rvn, är det inte en osmart lösning, både prestanda- och supportmässigt, att dela tabeller?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|