FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Töntig fråga, men google hjälpte mig inte. Är ute efter miljömärkt papper med någon form av vattenstämpel. Finns det? Var? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vilken miljömärkning accepterar du?
Finns några att välja på: Nordiska miljömärkningen Svanen Naturskyddsföreningens Bra Miljöval EUs Ecolabel EUblomman Skogsbolagens Forest Stewardship Council FSC, endast skogen. Mapsverige, klimatkompenserat papper Returpapper i olika varianter. Nästan alla vita kvaliteter av finpapper (kontorspapper) är miljömärkta idag. Om du nöjer dig med FSC så kan du köpa Svenskt Arkiv från Pappyrus, vattenstämpel, arkivbeständigt men dyrt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag vet inte om vattenstämpel är just det jag är ute efter, kanske bara förtryckt typ "miljömärkt med svanen" eller nåt åt det hållet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Skulle det vara så miljövänligt att ha massa extra stämplar det det står miljömärkt? :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Ska du göra en trycksak så kan du vända dig till ett tryckeri som har licens för något av dessa. Då använder de miljömärkt papper, du får lägga till symbolen i trycksaken och kunden nöjet att betala licensavgiften via tryckeriet som sen betalar någon av organisationerna bakom miljömärkningen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Multicopys gröna kartonger är Svanenmärkta. Jag har inte hittat
några andra papper som är Svanenmärkta och en av mina kunder måste köra Svanenmärkt. Så då är det dessa som gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Staples multiuse är PEFC märkt. Dock inte med vattenstämpel.
http://www.staplesadvantage.se/om_oss/foeretagsansvar/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis vad jag tänkte säga, staples, quill, recycled, http://www.quill.se/kontorsmaterial-...unktionspapper. Funderar på att köpa det i grå-ton bara för att det ska se snällt ut också. Fast det kanske inte var det du var ute efter.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|