FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Jag ber om ursäkt för ytterligare en Enskild firma VS. Aktiebolag-tråd. Just nu har jag en Enskild firma vid sidan av mina studier. Jag pluggar 100% och har studiebidrag men inget lån. I år hoppas jag på mycket mer inkomster än förra året genom annonsförsäljning och försäljning genom webbshop. De här inkomsterna vill jag inte gärna ta ut i lön utan ha kvar dem i företaget men de fungerar ju inte med EF efter årets slut? Det valet jag står inför nu är om jag inte ska starta ett Aktiebolag när aktiekapitalet halveras och förhoppningsvis revisorkravet slopas. Min fråga är då: Kommer jag att kunna tjäna, säg 100 000kr exkl moms i min enskilda firma under vårterminen för att sedan i höst fakturera dessa pengar från mitt nystartade aktiebolag? Utan att komma över gränsen för CSN-bidraget? Och sedan till en allmän fråga om utbetalning av lön i AB vs EF. I en EF så betalar man ju egenavgifter på vinsten och sedan skatt. Hur gör man i ett AB? Betalar man bolagsskatt, arbetsgivaravgifter och sedan får jag betala skatt som lönetagare? Det blir ju mer bortskattat än i en EF (jag har förhoppningvis förstått de fel). Tacksam för er hjälp ![]() MVH Billy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
CSN:s beslut baseras på din deklarerade inkomst, dvs resultatet i din EF spelar in (alternativt uttagen lön från AB)
Inte vad som fakturerats under året. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skatteskillnaderna mellan olika bolagsformer är mycket marginella.
Just nu skulle jag säga att skillnaderna är till fördel för AB med sänkningen i bolagsskatt från 28% till drygt 26%. I EF betalar du ca 40-45% skatt på överskottet om du är över 26 år gammal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du tjänar 100 000 på näringsverksamhet under våren och 50 000 under hösten så räknar CSN med att du har tjänat 75 000 per kalenderhalvår. Detsamma gäller t.ex. utdelning och reavinster från aktier.
En sak du kan göra med enskild firma är att periodisera. Jag tror det är upp till 30% av överskottet som kan periodiseras, d.v.s. du kan skjuta upp vinsten i upp till 5 år och därmed få lägre överskott av näringsverksamhet under det aktuella året. Det kan dock vara dåligt att göra så om det innebär att du får betala statsskatt när du återför beloppet från periodiseringsfonden i framtiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
med risk för att glida iväg från din fråga...
Jag är i samma situation som dig, student med tjänster + webbshop. För mig är detta inget problem. Jag återinvesterar all vinst i shoppen och går därmed inte med vinst. Skulle jag sedan efter mina studier omsätta såpass mycket att jag även kan expandera + ta ut lön så skulle jag då omvandla till AB. Men om du har "passiva inkomster"och inga utgifter.. Då är det såklart annorlunda. Men annars, tryck på gasen i webbshoppen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar!
Jag tror att jag kör järnet nu på vårterminen och beslutar mig för om det blir AB i höst. Det får helt enkelt bli så att jag får investera lite i vettiga saker till företaget, kanske lite mer produkter till shoppen. Tack igen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Produkter till shoppen är dock ingen kostnad förrän de blir sålda. Om du gör inköp till lagret påverkar det bara likviditeten och inte resultatet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Känner att jag har dålig koll på detta? Det kanske är som du säger även då? Vore bra om någon kunde reda ut detta. Senast redigerad av chilis den 2010-02-21 klockan 15:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det du köper in räknar som tillgångar. Får du in 100'000kr i "vinst" på tjänster/försäljning och använder hela beloppet för att köpa varor/inventarier så har du fortfarande gjort en vinst på 100'000kr trots att ditt bankkonto visar på 0kr. Du har liksom bara bytt pengar mot varor...
Du deklarerar alltså fortfarande att du gjort vinst på 100'000kr. Hoppas det gick att förstå (givetvis görs grundavdrag osv). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
öh, va?
Du menar att om jag tjänar 100,000 kr i min EF, och köper en dator för 20,000 till företaget så går jag fortfarande 100,000 kr med vinst och måste skatte på det? wtf? Det är ju helt fel, du behöver ju bara skatte på de pengarna du tar ut som vinst/lön från företaget! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|