FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad Conny pratar om är så kallad vertikal prisstyrning och finns diskuterad i denna rapport
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är naturligtvis en försämring om det skrivs in i lagtext att de har rätt att kräva en fysisk butik. Men skillnaden är inte avgrundsdjup mot hur det faktiskt förhåller sig idag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det känns som om en sådan lag får en mer teoretisk än praktiskt betydelse. Vad lagen säger i sådana här frågor brukar inte spela någon större roll. Vill ett företag inte sälja till ett annat företag så hittar de alltid en anledning att inte göra det.
Ett vanligare problem för nystartade e-butiker brukar vara att stora grossister inte vill arbeta med små återförsäljare. Det var ett problem som jag upplevde som nystartad, men som idag inte existerar då vi vuxit till oss och omsättningen har ökat. Jag kan tänka mig att förklaringen "Vi säljer inte till e-butiker" ofta är en lite finare omskrivning av "Vi säljer inte till små meningslösa skitföretag som ditt. Ert enda konkurrensmedel är att dumpa priser och det vill vi inte veta av". Sen finns det så klart företag som helt har uteslutit e-handeln. Men det handlar nästan alltid om lyxiga märkesvaror. Då är det bara att acceptera det. Jag skulle säga att det är en dålig affärsidé att starta en e-handel med varor som är problematiska att sälja via nätet. Oberoende av vad lagen säger om det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|