FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad finns det för fördelar för en småföretagare att starta AB jämfört med att driva EF egentligen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Rätta mig om jag har fel.
Men med ett aktiebolag riskerar du inte dina privata tillgångar om det går åt helvete. Med aktiebolag kan det som värst gå i konkurs. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Hur var det nu med revisionsplikten? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om man i dagsläget har en EF, kan man då med det företagets pengar göra den insats som behövs för att starta ett AB?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
(Känner mig inte så säker på de här med aktiebolag eller företag överhuvudtaget som ni märker, men har ja någon gång fel, så rätta mig. Men ja känner mig relativt säker) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Ska vara redan skattade pengar vad jag vet. Men du kan dock köpa in saker för 50k exkl. moms med företagets pengar och använda som aktiekapital. (rätta mig om jag har fel)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Jo, men apportegendom måste godkännas av en revisor.
Eftersom du redan betalar prel. skatt för allt överskott i din EF så är det bara att göra över 50k till ditt bankkonto. Det är inte svårare än så. Skatten kommer du aldrig undan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det verkar som revisionsplikten blev kvar, (och det tyckte jag var den stora vinsten med allt man yrade om tidigare eftersom det kostar en hel del pengar), eller har jag missförstått något?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kan inte läsa någonstans att de hade uppe något om revisionspliken, men man ska veta att det finns starka krafter som inte vill ändra på dessa regler.
Det är riktigt dyrt att behöva dras med en revisor så jag hoppas verkligen att revisionspliken försvinner så att man kan använda en någon som har betydligt lägre timmpeng. . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Det är bara ett förslag i en utredning än så länge. Enligt Maud så är frågan forfarande under beredning och utan tidsplan. Det går långsamt med förenklingarna som utlovades av henne. Utredningen som föreslog avskaffandet var ju klar för "bara" två år sen.
Citat:
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...dok_id=GX12429 Tillägg: I översättning menar hon att hon kan inte ens säga om det blir en förändring. Hade det varit ett sådant förslag på gång så brukar man uttrycka sig " och vi avser att återkomma med ett förslag". Så hoppas inte för mycket. Senast redigerad av Magnus_A den 2010-02-19 klockan 09:46 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|