FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det möjligt att lägga till en IPMI 2.0 kort som säljs kors och tvärs över eBay (främst Supermicro) till ett "vanligt" Intel moderkort (Intel DQ35JO) med en Intel Quad Core CPU (socket 775) eller är man tvungen att satsa på ett nytt server moderkort med IPMI-stöd (typ S3200SHV) och därmed bli tvungen att byta CPU och minnen?
Anledningen till att jag vill göra detta är att slippa köpa en KVM Over IP switch som brukar ligga på 3000kr och uppåt. Senast redigerad av jayzee den 2010-01-21 klockan 08:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Märkligt att ingen servernisse kan svara på en så pass enkel fråga...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan inte köpa vilket som helst. En del supermicromoderkort har inte stöd för det.
Och de som har stöd för det finns det olika modeller till. Ta reda på vilket moderkort du har (ex med dmidecode) och kolla sen på supermicros hemsida för att se vilket IPMI-kort du behöver. Edit: Ser nu att du skriver att du ett intel-kort. Det kommer inte att gå. Köp Spider från Lantronics (finns troligen på Ebay). Den klarar till och med att boota på ISO. Men den klarar inte att köra "reset" på din dator om den ex har hängt sig. Senast redigerad av Björklund den 2010-01-23 klockan 11:37 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan bara svara för mig själv och anledningen till att jag inte svarade är att det borde vara självklart att grundkravet är att kortet måste ha IPMI-stöd och att om det inte står i spec:en för moderkortet att det har IPMI-stöd så är frågan redan besvarad. Du har ju faktiskt besvarat din fråga själv egentligen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Precis som jag trodde, tack grabbar.
|