FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
hello, har kört linux-dialekter i många år, fick en server installerad ett tag sedan och nu börjar jag confa upp den. CentOS som körs virtualiserat i en större miljö..
Jag har root, inloggning funkar som det ska, men jag kan inte ändra lösenord samt lägga till users! Förstår ingenting... Något jag missar, eller måste jag åka till server-hallen, boota om o starta upp i single-user-mode för att ändra root pass samt lägga till users?? Vill helst slippa. # ls -la /etc/{shadow,passwd} -rw-r--r-- 1 root root 1415 Nov 25 19:39 /etc/passwd -r-------- 1 root root 885 Nov 25 19:39 /etc/shadow <--- Vill ju att root ska kunna skriva #id uid=0(root) gid=0(root) groups=0(root),1(bin),2(daemon),3(sys),4(adm),6(di sk),10(wheel) Felmessen jag får är: #passwd: Authentication token manipulation error #useradd: unable to open password file #chmod changing permissions of `shadow': Operation not permitted Vad gör man? =)) // Magnus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kör du SELinux? I så fall, prova att stänga av det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
/usr/sbin/setenforce disabled
/usr/sbin/setenforce: SELinux is disabled Funkar fortfarande inte, helt sjukt! Fattar inte va det kan va... Det funkar att kopiera shadow, SEN sätta rättigheter, men det går inte att skriva över den befintliga?? cp: overwrite `/etc/shadow', overriding mode 0400? y cp: cannot create regular file `/etc/shadow': Permission denied Styrs detta via virtualiseringen på nåt sätt? Virtualiron är det som körs, o inte VMWare |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ingen aning. Jag har samma rättigheter på mina passwd och shadow-filer som du, både på Centos 4 (icke-virtuell) och på Centos 5 (virutell), utan problem att byta lösen eller lägga till nya användare. SELinux var min enda gissning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kolla filattribut på shadow-filen med kommandot lsattr, ändra om nödvändigt med chattr.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
# lsattr shadow ----i-------- shadow # chattr -i shadow # lsattr shadow ----i-------- shadow fick upp hoppet ett tag, men det blir nog till å installera om... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|