FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Detta är väl definitivt Off-topic på detta forum men det är svårt att hitta så jag får prova lite okonventionella metoder.
Jag söker ett PC-moderkort med minst en kortplats med ISA-bus med 8 bitars databus. Det är den gamla PC-bussen som fanns på de första IBM PC/XT/AT datorerna i början av 1980-talet. Jag har ett sånt moderkort men jag önskar ha ett modernt bios så man kan använda DVD-RW och USB. Det BIOS vi har nu är Award Bios ROM PCI/ISA BIOS (version 2A69JD49C-00) från 1997-12-23. Chipset är Intel i440LX. Bussen har 66 Mhz klockfrekevens. Det går bra med en enkel standard då kraven är ganska modesta, det viktiga är att det är en 8 bitars databus (de flesta moderkortstillverkare har slutat ha med 8 bitars databus får många år sedan) och ett någorlunda modernt BIOS. så vi kan ansluta USB och DVD-RW enheter. Kortet ska användas till ett varvräkningssystem AMB-8800 konverterat till AMB20 för varvräkning och tidtagning för RC-bilar. (AMB: www.amb-it.com, numera uppköpta av MyLaps: http://www.mylaps.com/index.php/emea.../B2B/rc/system) Diskussion om just AMB 8800-systemet: http://www.hobbytalk.com/bbs1/archiv...p/t-98468.html Systemet ska användas av en ideell förening så kostnaden är en avgörande betydelse. Ett nytt AMBrc3/rc4-system kommer kosta minst 25000 troligen mer, men nu har föreningen lyckats låna ett gammalt system från början av 80-talet utan kostnad. Problemet är att det finns ett instickskort som är helt avgörande för att systemet ska fungera och det fungrar enbart på en dator som klarar gamla 8 bitars ISA-bussen. Att köpa ett separat kort som anpassar denna 8-bitarsbuss till en modernare bussar kostar ca 15000 SEK och är mao inte aktuellt. Vi har kollat det oxo. Systemet måste dessutom köras på windows 95, det funkar inte ens med Windows 98 eller någon senare version av windows. Vi har redan testat. Windows 95c är den senaste versionen med bättre USB stöd som ska gå att använda, jag har bara provat Windows 95b än så länge. Men BIOS måste hänga med oxo. Vän av ordning undrar då kanske varför vi inte väljer ett annat system? Men det är så att AMB-systemet är det enda system i hela världen som är godkänt av Riksidrottsförbundet och Svenska bilsportförbundet för tävlingsbruk, så det är inte något föreningen kan bestämma på egen hand. Om någon har ett moderkort liggande och skräpar så skulle föreningen uppskatta en donation av detta moderkort eller om vi får köpa det för en billig peng. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-01-16 klockan 21:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Intel i440LX, är de någon Celeron/PII maskin som snurrar nu?
Kanske har något i labbet, men kan kolla i veckan om de finns. Typ hp vectra maskin med p3 eller p2, eller hp katmai, eller nått annat säkert. Du får påminna mig om detta i veckan vad jag skall leta lite efter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
- Minst 1 st 8 bitars ISA-bus - Ytterligare Några 16/32 bitars bussar - USB (spelar mindre roll vilken version) - DVD RW/R - BIOS måste klara USB och CD/DVD Det knixiga har varit att hitta en någorlunda modern burk (som klarar USB och DVD) samt 8 bitars ISA-bussen. Den burk jag har idag är en gammal Pentium Pro(r) med 192 MB RAM. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-01-16 klockan 21:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Skulle det fungera med en PCI => ISA adapter? Finns det så pass mycket utrymme?
http://www.costronic.com/Ev71p.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dom här kanske kan vara något
http://www.adek.com/ATX-motherboards.htm När det gäller OS kanske det fungerar att köra i wine under linux, eller köra en virtuell maskin med tex. wmware |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med största sannolikhet fungerar det med en 16 bitars ISA-plats. Om man har otur kan dock kortet vara konstruerat så att det inte får plats rent fysiskt i en 16 bitarsplats. Det lär vara omöjligt att hitta något relativt modernt moderkort som har ISA med bara 8 bitar. Moderkorten på sidan som vco-systems postade har bara 16 bitars ISA-platser, men det borde som sagt gå bra.
16 bitars ISA är en förlängning av 8 bitars. Kontakten på ett 8 bitarskort är ca 2/3 av kontakten på ett 16 bitarskort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Men det verkar intressant att kolla upp.... Har skickat en förfrågan till dem... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Kortet är halvlängdskort så det borde få plats rent fysiskt. |
||