FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har byggt en webbplats åt ett företag och betalningen var uppdelad på två fakturor. Har fått betalt den första men den andra fakturan skulle dom ha betalat för 2 veckor sen. Har heller inte hört nåt från dem så trodde dom fuckat mig... Därför tog jag bort webbplatsen som jag laddat opp till deras FTP-server. Nu skriver dom och undrar om varför dom inte kan se webbplatsen. Vad ska jag säga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det kan vara så att du inte har torrt om fötterna i ärendet om ni inte reglerat i avtalet att du får ta bort sajten (de kan ju hävda att de gjort första betalningen och att du redan levererat sajten, och att den därför tillhör dem). Rätt sätt att göra på hade varit att skicka en påminnelse.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skyll på något "fel" som uppstått fixa tillbaka sidan och påminn dem om betalningen=)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Har svarat o sa att jag inte mottagit någon betalning och därför temporärt gjort sajten onåbar. De ville lägga in bilder då skrev jag att dom kunde skicka de till mig så lägger jag upp dem och gör sajten tillgänglig när de payat...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kanske inte det mest seriösa tillvägagångssättet du valt. Det kan finnas flertalet anledningar till varför de ännu inte betalt, t ex. ett litet missförstånd. Att du då drar ner hela sidan utan att ens ringa och fråga, tycker jag säger mer om dig än dina kunder.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tror, som andra antyder, att du överreagerar. Sist jag hade en kund som gick över ovanligt länge så skickade jag ett SMS där jag skrev att jag inte kunde hitta någon betalning och undrar om det var något problem. Kunden betalde samma dag...
Det kan finnas massor av anledningar till att de inte har betalt tex inte fått fakturan, den som ska attestera fakturan har varit sjuk osv. En snäll påminnelse först brukar vara effektivast även för framtida affärer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Som tidigare personer sagt, det är en väldigt oprofessionell lösning på problemet. Att företag är 2 veckor sena med en betalning är inte en ovanlighet hur bra rutiner du än har.
När mina kunder är sena brukar jag inte ens skicka ut en påminnelse för det känns opersonligt, brukar ringa upp och fråga ifall det varit något problem med fakturan eller om den inte kommit fram som den ska. De betalar alltid omgående, tror verkligen inte det där företaget försökte blåsa sig, snarare så att de inte haft tid eller att fakturan kommit bort eller ligger på hög av någon anledning. Finns aldrig någon anledning att ta ned deras tjänst om de inte struntat i din påminnelsefaktura och överklagat inkassokravet. Genomför processen istället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Okey. Tilläggas bör att sidan ej var lanserad än och att jag redan skickat en påminnelse om fakturering.
Har nyss startat mitt webbdesignföretag och lär mig mycket. Tack för alla tips! ![]() Senast redigerad av sbgm den 2010-01-12 klockan 17:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du dessutom är helt ny måste du vara riktigt försiktig.
Denna kund kan vara en god referens för dig till framtida kunder och de kan ragga kunder åt dig. När du nu betett dig så här så kan du nog glömma allt vad hjälp från dem heter. Du är leverantör. De är kunden. Så enkelt är det. Det är bara att böja sig. Vissa kunder anser att bara de är större än dig så kan de betala när de vill. De tror de är Volvo.. Många har haft det jäkligt tungt under 2009 och ligger därför efter med många betalningar. Är de seriösa så ringer de och berättar att de har det tufft och att de just nu t.ex. prioriterade de anställdas löner och att du får vänta nån vecka till. Påminnelser via mail, telefon och påminnelsefaktura är de verk- tyg du ska använda dig utav. Fungerar det ändå inte är det inkasso och KFM du kan använda dig av. Om du nu plockade ner siten så måste detta vara reglerat i avtalet. De har ändå betalat hälften. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är inte speciellt smart att göra på det sättet du gjort, och troligen inte ens lagligt.
Om du inte avtalat att koden samt hemsidan är din fram tills full betalning är gjord kan de kräva dig på skadestånd om du bara stänger ner hemsidan, oavsett om de betalat eller inte så länge fakturan är skickad. Du får vänja dig vid att företag nästan alltid betalar sina fakturor försent, våra företagskunder brukar normalt sätta i system att vänta 1-2 veckor efter sista förfallodagen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|