Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är marknadspris för annonser?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-04, 16:16 #1
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Medlem

Standard Vad är marknadspris för annonser?

Hej

Jag driver en sida med en relativt snäv målgrupp och nyligen så har ett företag hört av sig till mig och vill annonsera på min sida. Då jag inte har sålt någon reklam direkt till annonsörer innan så undrar jag lite vad en bra placerad banner kan vara värd.

Företagets målgrupp matchar min sidas målgrupp till kanske 80%

Jag har ca 60 000 unika besökare i månaden.

Om man skulle utgå från en fast pris modell vad skulle då ett rimligt pris kunna vara?
5000 / månad?
10 000 / månad?
15 000 / månad?
nått helt annat?
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-04, 21:13 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaUs avatar

5k som max kanske?
Då du säkert har flera annonser en enbart deras?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-04, 21:24 #3
Medlem

Medlem

Tack för svar.

Jo, det kommer ju inte att vara nån helt exklusiv annonsör. Men tänkte mer hur mycket platsen kan vara värd. Vill sen annonsören ha 10% eller 25% eller någon annan del av utrymmet så blir det motsvarande %-andel av platsvärdet. Typ...
Oläst 2010-01-04, 21:41 #4
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

"alla" / "många", säger att adsense är bra att gå efter.
Så de du får från adsense är en bra utgångspunkt.
Oläst 2010-01-04, 22:08 #5
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Hej,
Med 60k unika och en 80% målgrupp är det ju ganska bra trafik. Hur många sidvisningar har du per månad? Är det över miljonen tycker nog jag runt 15k i annonskostnad för en "bra" bannerplacering som får alla visningarna.

Sedan tycker jag att du bättre jämför med Adwords när du ska sälja annonser själv. Visst kanske svårt, men av princip för dig själv...
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-04, 22:41 #6
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
Medlem

Hej!
Det som egentligen avgör vad du kan ta betalt, är vilket resultat din annonsör får genom att annonsera hos dig, i kontrast mot vad de får när de annonsörer någon annanstans. Ditt mål skall vara att ge dem ett pris som gör att de tjänar pengar, eftersom du vill att de ska fortsätta att annonsera. Det som avgör om de tjänar pengar är att din site är rätt målgrupp, och de har både dem och du konstaterat redan, och att deras produkt/tjänst är intressant för dina besökare.
I praktiken är det väldigt få annonsörer eller publicister idag som betalar/tar betalt per vecka. CPM, per tusen visningar, och per klick är mycket vanligare. I förlagsvärlden är CPM-priset kring 50-150kr vilket är riktigt dyrt.

Det du kan göra är att under en kort period lägga upp en banner på positionen som skall säljas och länka den någonstans för att mäta hur många som klickar på den. Generellt kan man säga att i dagsläget har vanliga banners 0.1 - 1% clickthrough, och om du då under en månad exponerar bannern 500.000 gånger (jag vet inte hur många sidvisningar du har, men det blir ca 10 exponeringar per unik besökare), så betyder det att du kan skicka iväg mellan 500 och 5000 clicks. För enkelhetens skull räknar vi i detta exempel med 2500 clicks.
Plötsligt kan du jämföra med Adwords. Om medel-cpc för de sökord som annonsören skulle ha targetat om de annonserade via Adwords skulle vara 5 kronor, så hade de fått betala 12500 kr för 2500 clicks.

Slutsatsen blir att 10.000 per månad (eller 20 kr per cpm (10000/500), eller 4kr per klick (10000/2500) är ett konkurrenskraftigt pris.

Det som sen avgör om de tar erbjudandet, och sedan fortsätter att annonsera hos dig i framtiden, är om de kan omvandla en tillräckligt hög andel av dessa clicks till betalande kunder. Vad för typ av produkt eller tjänst de säljer påverkar naturligtvis detta. Om de säljer något för 10000 kr så är deras vinst per såld produkt mycket högre än om de säljer något för 100 kr.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-04, 23:18 #7
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
En följdfråga; bör bannern hostas av publicisten eller annonsören? I det senare fallet kan annonsören föra statistik över publicistens sidvisningar, vilket kan ha både för- och nackdelar. Vid CPM och fast månadspris med förväntat antal sidvisningar kan annonsören se att han får vad han betalar för. Å andra sidan kanske publicisten inte vill att utomstående ska få så detaljerad information om vilka sidor som är mest populära etc.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-04, 23:20 #8
Medlem

Medlem

Bra och utförligt svar där ssol, det känns helt rätt det du skriver. Känner att jag har fått lite mer kött på benen nu inför de fortsatta samtalen med den (förhoppningsvis) blivande annonsören.

EDIT:
Intressanta tankar där BjörnJ. Vad är det vanligaste förfarandet där ute?

Senast redigerad av kydyl den 2010-01-04 klockan 23:22 Anledning: Inlägg skrevs medan jag skrev mitt
Oläst 2010-01-05, 01:07 #9
Medlem

Medlem

Det vanligaste är att publicisten hostar materialet för att behålla kontrollen över vad som faktiskt visas på sin webbplats. Det är kanske inte alla annonsörer som kan eller vill hosta sitt material. BjörnJ, det stämmer nog att man i många fall inte vill ge annonsörerna så mycket mer information än just hur många gånger annonsen har visats och hur många klicks den fått. Oftast får dock annonsören lita på publicisten, många anlitar ju även mätföretag t.ex Nielsen för att verifiera besökarsiffrorna gentemot annonsörerna.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-05, 09:58 #10
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Försöker hajja, räkar lite.

15k unika, 100k pageviews.
Från 0,1-1% click blir då 100-1000 clicks.
5000/1000= CPM 5kr?

Eller vadå
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017