FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Några tips på hur man hanterar följande?
Får in en stor beställning (går på pall och kostar mycket i transport). Varken vi eller transportören får kontakt med kunden vid leveranstillfället varvid varorna går i retur med en saftig transporträkning. Skickar faktura på fraktkostnaderna och får då veta till slut ett samtal från fakturamottagaren att hon inte beställt varorna utan hennes ex-pojkvän. Hon vill inte betala och pojkvännen går inte att få tag på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Be kunden att polisanmäla, det är bedrägeri.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hon vill inte polisanmäla honom...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är väl inte kunden som ska polisanmäla honom utan avsändaren. Att beställa i annat namn är urkundsförfalskning och kan ge fängelse.
Du har ju IP adress på beställningen, komplettera detta i polisanmälan och så kanske den "sk ex" pojkvännen tänker sig för nästa gång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Det låter antingen som en bortförklaring, eller så är det verkligen så men då bör hon nog ge dig lite mer information om vem denna pojkvän är. Kanske har de beställt varor tillsammans men sedan gjort slut eller liknande... (ingenting du ska behöva bekymra dig om).
Kontakta henne igen, förklara att ärendet kommer att gå antingen till kronofogden eller polisen/tingsrätten om ingen betalar. Du bör ha så mycket teknisk bevisning som möjligt med dig dock. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En som har drabbats av detta ska inte behöva hamna hos kronofogden eftersom den drabbade blri tvingade att betala för produkter som de inte ens har beställt. Man kan spåra upp dem som har beställt via ett IP och ofta går det att spåra upp personen som har beställt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Håller med om att det är leverantören av varan som ska göra polisanmälan, man ska aldrig be någon som drabbats av en okynnesbeställning att polisanmäla en närstående person, det känns obilligt. Då riskerar du snarare att du vänder hennes taggar mot dig som leverantör, de lär ju hålla ihop mer än att någon av dem ska hålla med dig som leverantör.
Jag har oxo blivit drabbad vid ett flertal tillfällen av att någon beställt grejer och främst tidningsprenumerationer i mitt namn. Jag skulle bett leverantören dra dit pepparn växer pom de skulle bett mig polisanmäla dtta, jag har ingen aning om vem det kan vara. Leverantörerna var tillmötesgående i mitt fall så det löste sig snabbt och enkelt för min del. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-31 klockan 05:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förstår Connys tanke, men samtidigt, kan verkligen någon annan anmäla det? Eftersom jag faktiskt inte vet att det har hänt, så blir det ju en falsk anmälan om "kunden" bluffar, vilket innebär att jag begått en olaglig handling.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Du anmäler ju bara det faktum att någon gjort detta, du pekar ju inte ut en oskyldig direkt, utan berättar de faktiska omständigheterna och sedan är det utredarnas sak att ta reda på vad som hänt. Om en kund hävdar att han ej beställt och du ej kan ta fram hållbara bevis på att denne gjort beställningen så är du som leverantör i princip rättslös. Trist, men sant.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. Senast redigerad av Xamda den 2010-01-01 klockan 15:02 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|