FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej och hå.
Jag har bokfört med Visma Enskild Firma 2009 och min backup har försvunnit då datorn kraschade. Det var inte mycket bokföring, men datum är viktigt när man bokför. Frågan är om man kan återskapa detta utan att det blir problem med "bokföringen"? Så det inte blir fel sen när man ska deklarera o.s.v. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Eftersom du ju har papperskopior på allt du bokfört så är det ju inget problem. För du har väl det. Måste man ha enligt lag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Givetvis. Men menar om man kan ändra själva datumen för fakturor o.s.v i Visma. Om jag t.ex. skapar en faktura i Visma nu, så går det inte ändra datumet, vad jag vet iaf...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad hände med hårddisken? Gick den sönder eller
kraschade operativsystemet så du bara installerat över den gamla installationen? Du ansvarar för att din bokföring kan förvaras på ett säkert sätt under 10 års tid. Detta innefattar såklart att säkerhetskopior tas på data. Men du har väl alla verifikat och fakturor på papper? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
en backup är ju ingen backup om den ligger på samma hårddisk
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
En backup som aldrig testats för återställning är heller ingen backup.
Geneva: Jag skulle råda dig att skaffa en tjänst för automatisk remote-backup. Jag använder inte SPCS själv, men man kan väl ändå mata in vilket datum man vill på fakturor. Så länge man lägger in dem i faktura- nummerordning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Säkerhetskopiorna förvarades alltså på samma hårddisk. Ok. Det är inte att förvara det säkert. Programmet har en mycket snäll backupfunktion som ger en möjlighet att skicka backupen per epost direkt så varför inte i framtiden använda t.ex. ett eget Gmailkonto för dina backupfiler, det är bara ett tips.
Sen så visst är det så att du själv kan sätta datum på fakturorna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle testa med att starta upp datorn med den trasiga disken en sista ggn för att försöka med att rädda backupen. Är det en stationär kan du alltid installera om datorn med en ny disk men testa med att koppla in den trasiga för att se om du kan läsa data på det sättet i alla fall.
Det finns företag som kan rädda data från kraschade diskar, vad det kostar vet jag inte men kan också vara värt istället för att lägga ner en massa timmar på att göra om arbetet. När det gäller backup kör jag det både lokalt och mot en extern disk, jag tar även backup på usbminnen regelbundet för att kunna återskapa bokföringen vid en krasch. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Rekommendation är att lägga en backup varje månad på CD-skiva eller liknande.
Sedan att maila kopian till sig själv är också en bra lösning, förutsatt att mailservern inte står i samma hus givetvis. Min far var ett lysande exempel på idioti här om veckan. Han kör backup till diskett (SPCS gillar disketter), varpå disketten hamnade sedan uppe på chassit. Som grädde på moset så hade han en laserpekare med inbyggd magnet som han lyckats lägga uppe på disketten och blev förvånad att disketten inte fungerade när han skulle köra en restore en dag då han formaterat datorn. Eftersom man själv är paranoid över att sina egna filer skall försvinna så hade jag även inkluderat hans hårddisk som backup varje dag mot en offsite, utan hans vetskap, men som han sedan var evigt tacksam över när katastrofen väl var ett faktum. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|