FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ett företag jag arbetar för ringde mig i dag lite lätt upprörda över följande scenario:
En kund som man sagt upp samarbetet med på grund av betalningssvårigheter har valt ge sig ut på vad som kan betecknas som en virtuell vendetta, tillvägagångsviset är att genom att genom Google Adwords marknadsföra något i stil med följande fras "Företagsnamn: Värdelöst...." som går till ett blogginlägg om hur mycket han skyr företaget i fråga. Eftersom att bolaget har ett unikt namn så är det dött bland adwords-fälten vid en sökning på namnet, dvs med undantag från denna annons som sålunda syns extremt tydligt. Vidare innebär även detta att kostnaden per klick förstås är väldigt låg, något som innebär att man för en väldigt nätt summa kan hålla sig kvar en lång lång tid. För att göra saken än värre har samma blogg som kunden marknadsför nu placerat sig på första sidan bland träffar vid en sökning på företagets namn. Tänkte bara förhöra mig kring om någon av er stött på liknande problem sedan tidigare och om det inte är något som borde betraktas som ett brott mot användarvillkoren för Adwords? De juridiska möjligheterna är nog obefintliga, vi är ju alla (med rätta) berättigade till att ge uttryck får våra åsikter oavsett forum. Edit: Argh! Fel subforum, kan en moderator flytta till "Företagsamhet, juridik och ekonomi" där denna kanske platsar bättre. Senast redigerad av Bernard Black den 2009-12-09 klockan 16:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lite kan jag svara på, men inte allt.
Jag tror inte Google kommer hjälpa er eller vara till er assistans. Deras kundtjänst fungerar inte så... Tyvärr. Men jag tycker i alla fall att du ska skriva till dom, hur man nu gör det, och påtala dessa oegentligheter. Ett vanligt slö-post brev kanske är att föredra. Om inte, dom adresserna är lättare att hitta. (PM'a mig kan du få en, om du inte hittar.) *** Vad gäller hans blogg är det nog högst tillfälligt. "Easy come, easy go", så att säga. Visst, han har säkert också noterat en bra placering på detta sökord, eller företagsnamn. Men ska han behålla den måste han ligga i och skriva elaka saker om er flera gånger varje vecka. I alla fall 5 timmar, som minimum i veckan. Även om han fejkar andra användare och postar inlägg, så är det en avsevärd tid han lägger ner på din kund. *** Samtidigt är det en rätt korkad strategi. Om din kund heter något ovanligt, vilket du antyder, och om man sen söker på det... men då vet man ju vad man letar efter. Jag vet inte hur många som söker på din kunds namn, men visst, det är nog en del. Folk har en tendens att skriva URL'en i sökfältet i stället för i adressfältet... *** Det skulle förvåna mig, står det inte någon stans att man inte för använda AdWords i elakt syfte? Kolla det... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Positionen i Googles index är enklare att bemöta, där kan man i varje fall göra något konkret. I adwords-fallet känns det däremot mindre lustigt och det får ju sägas att det är en hemskt effektiv metod att sätta fällben med. Ca 40% av sökmotortrafiken, vilken totalt utgör drygt 45% av trafiken, härstämmar från sådana som blott sökt på företagsnamnet i detta fall. Senast redigerad av Bernard Black den 2009-12-09 klockan 17:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
https://www.google.com/intl/sv_se/ad...USbilling.html
Kolla punkt 3: " Du representerar och garanterar att (x) all den information du har uppgett är korrekt och aktuell," Riktlinjer för varumärken: http://www.google.se/permissions/guidelines.html Nej... det står mycket på den sidan, jag tror det är Googles varumärke som avses, inte din kunds varumärke. **** Adresser: Fylla i-formulär: http://www.google.com/support/contac...le_legal&hl=sv Slöpost: http://www.google.se/contact/ Google Stockholm Kungsbron 2 111 22 Stockholm Senast redigerad av MrBob den 2009-12-09 klockan 17:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Peta ned honom i Adwords då?
Kan inte kosta så mycket att "bräda" honom/henne? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Snacka om bekräftelse!! Nej, det kas inte leda till något bra, positivt eller givande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Låt en jurist skicka ett brev, det är ganska effektivt. Men framförallt kan man överväga att avbryta framtida samarbete med andra på ett mildare sätt, som inte resulterar i Adwordskampanjer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
------- AdWords är marknadsföring och det är enligt marknadsföringslagen förbjudet att använda andras varumärken i sin marknadsföring. Registrera firmanamnet som varumärke och skicka in en kopia på registreringen till Google, samt en begäran om att skydda ordet i AdWords. Då spärras sökordet och ingen annan kan köpa det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
Om detta i grunden är hans fel så måste han vara riktigt sjuk i huvudet. Kontakta psykvården i så fall ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|