FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skapade en tråd för ca 6månader sedan då jag tog upp ett problem jag hade med en föredetta arbetsgivare som vägrade att betala ut min semesterersättning. Jag tog upp allting med kronofogden och jag vann (självklart) målet och har fått ut min slutlön bara 8 månader försent. Just nu väntar jag på räntor osv så skulden är fortfarande inte helt löst.
Hur som helst, detta är ett företag i Stockholm som sysslar med annonsförsäljning och vidareförmedling av jobbannonser. Alltså om Kalles Mack i Jönköping behöver en mekaniker så är detta företags uppdrag att annonsera för Kalles Mack så att han får in sina mekaniker. Företaget omsätter ca 50'000'000 KR 2009 enligt deras egna uppskattning och det har blivit utsätt till ett av Sveriges mest framgångsrika företag inom internet-branchen. Jag ser mer och mer av dessa företag där ute på nätet samt att jag vet massor av människor som blir uppringda av denna typ av företag där de säger: "Hejsan! Jag har sett att du söker en webbutvecklare! Det stämmer va? Vi har just nu _NIO_ webbutvecklare i ditt område som är intresserade av ett nytt arbete." etc. Företaget säger alltså att de HAR kontakt med flera arbetare samt att de lovar att de ska kontakta dessa så snabbt som möjligt. Kunden betalar mellan 12 000 - 20 000 KR och får då en jobbannons i Arbetsförmedlingens stuk samt utskick till dessa utlovade arbetare. Företaget garanterar dock inte att de kommer skicka in sina ansökningar. Nu till vad som är lögn i ovanstående text. Sanningen är att besökare på hemsidan kan registrera sig inom olika yrkeskategorier. T ex "Sjukvård", "IT", "Transport" osv. Det kan alltså finnas 0st registrerade på IT eller 1000st. Det kan finnas 0 webbutvecklare eller 96. Det kan finnas 0 i kundens område eller så kanske alla finns där. Säljaren har faktiskt ingen aning och just siffran "nio" är bara en slumpsiffra som man drar från luften. T ex om man ringer till ett företag i Stockholm så kan man ta en lite högre och attraktiv siffra än om man ringer till Ljusdal (Inte lika trovärdigt att det finns 11 lediga utvecklare där). Företaget gör sedan ett utskick till alla som är registrerade inom kategorin "IT". De vet ju som sagt inte vilka arbetare dom har där, de har bara några som är intresserade av att prenumenera på just den kategorin. Säljaren sitter samtidigt med Google Maps och tittar efter orter i närheten. T ex om ett företag söker folk i Ljusdal så tittar man på Google Maps och säger "Ja jo vi har 1 i Sjöbo och 2 i Norde". Detta är alltså också ren lögn... De tittar bara vilka orter som ligger i närheten och drar några namn. Det är även många lögner när man snackar med koncernkunder och större företag. T ex om man pratar med en kund på IKEA i Stockholm så kan man dra ett namn från luften och säga "Ja jo jag pratade ju med din kollega Pelle Svensson i Uppsala, han älskade ju detta koncept och körde på det direkt!" (Pelle Svensson existerar inte, man drar bara ett namn). Jag vet allt detta eftersom att jag själv har jobbat som säljare på det företaget. Jag var top3 varje månad och jag fick en bra lön i de 6 månaderna som jag arbetade där. Sen fick jag nog och sa upp mig för att sattsa på webbrachen istället. Nu arbetar jag som webbtuvecklare istället och kan vara STOLT över mitt jobb när jag går hem för dagen. Till diskussionen. Det kan väl omöjligen vara LAGLIGT att bete sig som företaget i ovanstående text gör? Jag tycker det är så äckligt och pinsamt att man är så kåt på pengar att man ger extremt tydliga instruktioner till sina säljare att faktiskt ljuga kunden rakt i ansiktet. Instruktioner om lögner börjar de redan första dagen i "Säljar-utbildningen". Värt att lägga till är väl att jag träffade 1 nöjd kund under de 6 månaderna som jag arbetade där. Men det bryr sig företaget inte om då det finns tusentals andra företag i Europa som de kan ljuga för (Företaget har precis expanderat från Scandinavien). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är inte det minsta förvånad. Skojare finns där ute, inom precis
alla branscher. Telefonförsäljare har dessutom ett rykte om att inte vara alltför seriösa. Ovanstående företag bekräftar förstås detta rykte, men man ska inte glömma att det givetvis finns mängder mer seriösa företag. Så här är det inom många branscher - skojarna syns och smuts- kastar hela branschen.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Luktar lite Yreg om detta.
Man hetsar "kunderna" till att nappa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kort, du får ej ljuga som säljare men försök bevisa att de gjort det =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Exakt, det är ofta komplicerat och sällan värt besväret att göra detta. Dock tror jag och hoppas att företag blir mer medvetna om att säljare ofta beter sig på det här viset. De flesta jag arbetat med har sökt medarbetare på egen hand och absolut inte nappat på liknande erbjudanden. De oseriösa gallras oftast ut per automatik med tiden men tyvärr får de med sig en pengapåse.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag saknar Robert Aschberg och Insider. Det var kul när han gjorde påhälsning hos skojföretag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är bara tråkigt enligt min mening när företag som livnär sig på fula sätt har en bra fasad utåt mot allmänheten som säger "Åh vad underbart detta ser ut!". Kanske är det den gamla vanliga avundsjukan. Att man blir irriterad när det går bra för någon annan, en som inte förtjänar det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|