Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Pris för proffisionell webbdesign

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-03, 10:06 #1
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Medlem
annahelins avatar

Standard Pris för proffisionell webbdesign

Hej!

Jag tänkte höra vad ni anser är lagom att ta i pris för en professionell webbdesign?

Jag arbetar på webbyrå och vi skapar en hel del designer som aldrig blir använda. Nu skulle vi gärna vilja sälja dessa som psd. eller att man betalar extra och får en kod till.

Så, hur mycket kan man ta för en design endast?
Är det någon prisskillnad att sälja här på wn.se och via egen webbplats?
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-03, 10:31 #2
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Reg.datum: Feb 2004
För min del är det stor skillnad på att få en design utifrån en tanke kring varumärke, identitet, målgrupp och förutsättningar jämfört med att bara köpa loss en design som egentligen var tänkt för något helt annat.

Dessutom skiljer priserna sig ganska mycket om du tänkte sälja samma design flera gånger eller om den säljs som en unik design.

För jämförpriser kan du exempelvis kolla in Templatemonster.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-03, 11:15 #3
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar

Reg.datum: Sep 2006
Jag håller med det Standout säger på den första meningen.

Men måste fråga om ni är ett företag har ni inte något form av kontrakt med era kunder. I en process så går man steg för steg och stämmer av med kunden. Gör ni klart ett helt projekt så borde kunden vara skyldig er att betala. Skulle jag ta en golvläggare för att lägga mitt golv så kan det vara svårt att ändra sig när det är klart. Inget jobba ska göras gratis dock.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-03, 13:39 #4
annahelins avatar
Medlem

Medlem
annahelins avatar

Tanken är att de ska säljas en gång eftersom vi vill att de webbplatser som vi skapar ska vara unika i sig.

Självklart har vi ett kontrakt med våra kunder. Men det har hänt att man fått göra om designer från grunden och med 12 år bakom sig så har det nu blivit några stycken. Vi ger för det mesta fast pris och de designer som kunden inte vill använda har vi kvar.

När du skrev ditt inlägg Cosma så fick jag en tankseställare helt plötsligt. Vi kankse inte kan använda de designer som kunder tidigare har nekat och inte vill ha? De är ju "våra" så att säga men med tanke på att vi har gett företag de designer som förslag så kanske de inte vill att man ska använda dem?

Tänker jag i underliga banor nu eller har jag någon poäng i det jag säger?
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-03, 13:56 #5
Skatedragon Skatedragon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Skatedragon Skatedragon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Vill de inte ha en produkt ni skapat och de istället får en annan de är nöjda med så har ni all rätt i världen att sälja iväg den till t.ex nästa kund.
Skatedragon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-03, 14:04 #6
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
När du skrev ditt inlägg Cosma så fick jag en tankseställare helt plötsligt. Vi kankse inte kan använda de designer som kunder tidigare har nekat och inte vill ha? De är ju "våra" så att säga men med tanke på att vi har gett företag de designer som förslag så kanske de inte vill att man ska använda dem?

Tänker jag i underliga banor nu eller har jag någon poäng i det jag säger?
Det är inga underliga banor alls.
Det beror helt på vilken policy ert företag har när det gäller information/material till en viss kund. Läs igenom de avtal ni har skrivit med kunden, samt ta reda på vilken policy ni har i frågan.

Många firmor (inkl. jag) använder sig av ett s.k. Non-Disclosure Agreement (NDA), dvs. att all information, som design, kontaktuppgifter etc, som vi får av en kund är konfidentiellt.
Detta innefattar oftast även allt grafiskt material som tas fram för eller tillsammans med kunden.

Sedan hänger väl mycket på hur designerna är framtagna.
Har ni byggt upp ett designförslag genom att utgå från kundens spec och deras färgscheman/logga så kanske det är mindre lämpligt att sälja dessa "oönskade" designer.
Om ni utgått från en standarddesign/en mer generell design och sedan justerat den något för att passa kunden så kanske det inte är lika känsligt att sälja den vidare.

För framtida arbeten så bör ni lägga till vad som gäller i era avtal.
Det är en trygghet både för er och för era kunder att veta exakt vem som har rätt till vad.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017