FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När man registrerar ett føretag (här i norge) så tvingas man att uppge en emailadress och sin hemadress (eller åtminstone sin kontorsadress) Detta lagras då offentligt, och blir naturligtvis nedspammat med erbjudanden som jag inte har efterfrågat på något vis. Är detta verkligen laglig reklam?
F.ex Dell skickar mig en katalog/månad, om jag inte har köpt något dom 11 førsta månaderna, är det då sannolikt att jag kommer att köpa något den 12:e? Hur länge kan dom spamma mig utan att det anses som missbruk/spam? Har vem som helst rätt att skicka reklam till mig før att jag har ett føretag? Jag utgår alltså från att det ser ganska så likt ut i sverige med denna reklam. Kom vänligen med input på detta |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag får inte mycket mer än google kuponger i brevlådan till företagsadressen här i sverige.
Jag har aldrig haft detta problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har før mig att jag har sett denna diskusion tidigare här på wn, men finner inte träden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har aldrig köpt något från Dell, men har fått reklam (med vanliga posten) från dem så länge jag kan komma ihåg. Antagligen ända sedan jag startade firman för över 10 år sedan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Okej, tragiskt, måste vara så kostsamt tycker man.
Kan man då tolka deras beteende som att det är OK att samla in dessa bostadsadresser & emial adresser, och sedan spamma dom før glatta livet med erbjudanden? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
jag vet att det går att köpa listor av företag.
många av dessa uppgifter kommer ifrån folkbokförings register osv. Men vad lagen säger... tror att i sverige så ses det som direkt reklam då de har namn och adress osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Precis efter "firma" starten så började det droppa ner brev från DELL, adresserad till mig med att:it-tekniker osv.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker det känns mer ok med reklam via vanliga posten än spammail. Troligen eftersom när det blir mer kostsamt att skicka reklamen så blir reklamen mer relevant för mottagaren, och mängden direktadresserad reklam jag får med vanlig post är inte överdrivet stor. Jag lär väl dock ändra uppfattning om mängden reklam ökar.
Vad som gäller juridiskt angånde reklamutskick kan jag inte uttala mig om. Jag tror att de måste ange adresskälla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jo jag är enig, det känns mindre påträngande i brevlådan av någon anledning (konstigt egentligen eftersom det kräver mer hantering av mig som mottagare om den inte är önskvärd)
Det hade varit intressant om någon ville komma med kommentar ur ett lag aspekt. Nu har jag inte studerat deras kataloger så noggrant, men jag tørs nästan säga att dom inte har angivit källa på sina kataloger, d.vs vart dom har fått tag i min adress. MVH Fredrik Näs |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
I norge regnes det ikke som spam om man sender til ett firma, men man kan ikke sende til privatpersoner.
Alle kan gå inn å hente ut emailadresser fra Brønnøysundregisteret eller kjøpe lister med firmaer. DA får oppdaterte lister så ofte man ønsker. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|