FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är intresserad av att köpa en domän. Domänen ägs av en privatperson och då är ju kontaktuppgifterna his IIS väldigt knapphändiga, de får ju dessutom inte ge ut några kontaktuppgifter. Har skickat meddelande via IIS men får inget svar.
HAr Ni något tips på hur man annars kan gå tillväga för att få tag på ägaren? Ägaren har ett relativt vanligt namn så om man söker på ex hitta så får man får många alternativ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
IIS brukar kunna vidarebefodra meddelanden till kontaktpersonens e-postadress, då utan att lämna vidare uppgifterna till dig såklart. Annars är väll nästa steg att försöka hitta kontaktuppgifter via sitens eventuella innehåll eller via namnservrarnas domäner (om dessa är unika).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har skickat via IIS som jag skrev men fåt inget svar. Finns ingen sajt upplagd, bara "Under konstruktion".
Hur menar du att jag ska kunna hitta ägaren genom "namnservrarnas domäner (om dessa är unika)." Jag kan få reda på vilket webhotell han har givetvis men de lär väl inte ge ut kundens uppgifter?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Meddelandet brukar som sagt var vidarebefordras. Brukar själv få förfrågningar då och då men är det inte intressant så struntar jag helt enkelt i att svara och så är nog fallet för de flesta.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-19 klockan 18:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag brukar kontakta registraren och be dem vidarebeforda ett mail.
Alternativt kolla upp ägarens email via SOA recordet. Kod:
dig -tsoa doman.se @namnserver.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ponera att jag äger domäben abc.se och har namnservrarna ns1.johannes.se samt ns2.johannes.se. Just dessa är ju antagligen inte använda av så många domäner så en whois på dessa ger dig antagligen innehavaren.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tyvärr använder han ns1.b-one.nu som namnserver så det blir nog svårt!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Värt att notera är dock att resultatet normalt kommer att visas med en . istället för @, tex johannes.johannes.se. Använd dig av funktionen funktionen DNS Records på http://network-tools.com/ om du inte har tillgång till en Unix maskin med dig installerat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hur skriver jag i DNS Records för att köra frågan där? |
||