Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföring av intäkter från affiliatenätverk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-13, 22:14 #11
Geneva Geneva är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Medlem

Någon som har blivit klokare på detta? Just nu har jag privat konto hos TradeDoubler där jag har dragit in en hyffsad summa. Ingen utbetalning har skett då jag inte har matat in några utbetalningsuppgifter. Om jag väntar och gör om mitt konto hos TradeDoubler till företag 2010 och kör ut utbetalningen till mitt företag då, då tillhör den intäkten år 2010. Stämmer det? Jag ser inte att någon faktura har skickats eller skapats, men annonsören har betalt dock.

Senast redigerad av Geneva den 2009-12-13 klockan 22:24
Geneva är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 22:57 #12
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Geneva Visa inlägg
Någon som har blivit klokare på detta? Just nu har jag privat konto hos TradeDoubler där jag har dragit in en hyffsad summa. Ingen utbetalning har skett då jag inte har matat in några utbetalningsuppgifter. Om jag väntar och gör om mitt konto hos TradeDoubler till företag 2010 och kör ut utbetalningen till mitt företag då, då tillhör den intäkten år 2010. Stämmer det? Jag ser inte att någon faktura har skickats eller skapats, men annonsören har betalt dock.
Jag tycker att du ska ringa Tradedoubler och fråga. De borde ha haft detta bekymmer förut. Tradedoubler verkar i Sverige efter Svenska lagar så de har säkert hjärnkoll.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 23:54 #13
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Torreman Visa inlägg
Jag tycker att du ska ringa Tradedoubler och fråga. De borde ha haft detta bekymmer förut. Tradedoubler verkar i Sverige efter Svenska lagar så de har säkert hjärnkoll.
Blir nog bäst så. Slår iväg en signal imorgon och publicerar svaret här sedan Någon som har ett nummer till TD - hittar inget på deras hemsida?
Geneva är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 21:21 #14
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det hela är egentligen väldigt enkelt. Det arbete som är utfört under ett år ska bokföras på det året. Således, alla inkomster som har genererats på annonser under ett år ska bokföras det året oavsett när de betalas ut och oavsett vilken faktureringsmetod som används.

Sedan är det så att små belopp inte behöver periodiseras.

För att klargöra ett klientmedelskonto, så är det ett konto som inte ingår i en organisations egna verksamhet. Tradera har således inga klientmedelskonton för sina affiliates. Eftersom kontot inte ingår i verksamheten berörs de t.ex. inte av om organisationen går i konkurs.

Från det ena till det andra så kan det tyckas att så fort en betalning av någon form som är genererad via en annons skulle resultera i en fordran på respektive affiliatnätverk. Men så är det inte i verkligheten. I princip blir bara de pengar ni har på era konton hos era affiliatnätverk en fiktiv summa. Först när ert affiliatenätverk har producerat ett skuldebrev till er kan det sägas att ni har en fordran på ert affiliatenätverk.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-13, 20:59 #15
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av guran Visa inlägg
Det hela är egentligen väldigt enkelt. Det arbete som är utfört under ett år ska bokföras på det året. Således, alla inkomster som har genererats på annonser under ett år ska bokföras det året oavsett när de betalas ut och oavsett vilken faktureringsmetod som används.
Låter rimligt men jag blir lite fundersam när jag läser Connys inlägg. Det låter som han menar att adsensepengar(ej ett klientmedelskonto) inte behöver tas upp som upplupna intäkter eller misstolkar jag honom?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Oavsett vilken metod du använder så ska man ALLTID ta med intäkterna på bokslutsdagen.

Men det berpor på om du har ett klientmedelskonto hos din affiliate, dvs om de funkar som en bank, då disponerar du kontot direkt och då är intäkterna bokföringspliktiga direkt de finns på ditt konto hos dem. (vet inte hur det är i ditt fall).

Det skulle då funka som om du hade pengarna på Swedbank och Gjorde en överföring till ditt eget konto på SEB, ungefär. Då bokför du pengarna som en intäkt direkt de hamnar på ditt "konto". Men om du gör en överföring från Swedbank (elelr din affiliate) till SEB så är det bara en omflyttning mellan klass-1-kontona (tillgångarna) i din bokföring.

Sen har vi fallet där det INTE är ett klientmedelskonto utan som Google gör, då kan du bokföra pengarna när du fått dem (kontantprincipen) på ditt konto i banken.

Eller om du kör fakturametoden så använder du Googles "faktura" och bokför den.

Har man intäkter på bokslutsdagen (kontantmetoden) som man inte fått utbetalda så kan man boka dem som "Upplupna intäkter" (http://www.bokforingstips.se/Bokslut...a_intakter.htm), dvs intjänade men inte mottagna.

Citat:
Ursprungligen postat av guran Visa inlägg
Sedan är det så att små belopp inte behöver periodiseras.
5000 kronor är väl gränsen?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-14, 00:30 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Det är skillnad på Upplupna intäkter och "riktiga" (redovisade) intäkter.

Jag är inte 100 på defintiva gränser här men är det ett klientmedelskonto (funkar som du fått pengarna in på ditt vanliga bankkonto) ska man absolut boka det som verkliga intäkter medan det annars kan vara frågan om "upplupna" intäkter.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-14, 08:35 #17
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

Jag hade skatterevision i våras. Just intäkterna från Tradedoubler var nånting som skatteverket tyckte vi bokförde fel. Skatteverket anser att intäkterna ska periodiseras, d.v.s. bokföras på den period dit dom tillhör. Exempelvis om du genererar fem sales i juni, sju sales i juli och 3 sales i augusti som utbetalas i oktober så ska dom bokföras i juni, juli och augusti. Vi påpekade att rapporterna vi får från TD inte specificerar period, men det bryr sig inte skatteverket om, dom hänvisar bara till bokföringslagen. Vi tog upp problemet med TD som inte till synes inte såg problemet och kunde inte föreslå nån lösning.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-14, 08:49 #18
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Flitig postare
btngs avatar

Jag har också pratat med Skatteverket om just detta och den handläggare jag pratade med sa att man inte behövde periodisera intäkterna. Olika bud alltså.
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-14, 09:19 #19

Citat:
Ursprungligen postat av btng Visa inlägg
Jag har också pratat med Skatteverket om just detta och den handläggare jag pratade med sa att man inte behövde periodisera intäkterna. Olika bud alltså.
Det kan ha göra med vilka belopp det handlar om. I vårt fall är det 6-siffriga belopp så då är det viktigare att det blir rätt. Vi har i alla fall under alla år bokfört alla utbetalningar från TD på samma sätt, d.v.s. alltid samma period. Så vi har aldrig försökt använda utbetalningarna från TD som nån slags försjuktning av intäkter/vinster och det var det vi använde som argument mot skatteverket.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-14, 13:57 #20
btngs avatar
Flitig postare

Flitig postare
btngs avatar

Glömde skriva att intäkterna givetvis måste bokföras på rätt räkenskapsår.
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017