FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon som har blivit klokare på detta? Just nu har jag privat konto hos TradeDoubler där jag har dragit in en hyffsad summa. Ingen utbetalning har skett då jag inte har matat in några utbetalningsuppgifter. Om jag väntar och gör om mitt konto hos TradeDoubler till företag 2010 och kör ut utbetalningen till mitt företag då, då tillhör den intäkten år 2010. Stämmer det? Jag ser inte att någon faktura har skickats eller skapats, men annonsören har betalt dock.
Senast redigerad av Geneva den 2009-12-13 klockan 22:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det hela är egentligen väldigt enkelt. Det arbete som är utfört under ett år ska bokföras på det året. Således, alla inkomster som har genererats på annonser under ett år ska bokföras det året oavsett när de betalas ut och oavsett vilken faktureringsmetod som används.
Sedan är det så att små belopp inte behöver periodiseras. För att klargöra ett klientmedelskonto, så är det ett konto som inte ingår i en organisations egna verksamhet. Tradera har således inga klientmedelskonton för sina affiliates. Eftersom kontot inte ingår i verksamheten berörs de t.ex. inte av om organisationen går i konkurs. Från det ena till det andra så kan det tyckas att så fort en betalning av någon form som är genererad via en annons skulle resultera i en fordran på respektive affiliatnätverk. Men så är det inte i verkligheten. I princip blir bara de pengar ni har på era konton hos era affiliatnätverk en fiktiv summa. Först när ert affiliatenätverk har producerat ett skuldebrev till er kan det sägas att ni har en fordran på ert affiliatenätverk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
5000 kronor är väl gränsen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Det är skillnad på Upplupna intäkter och "riktiga" (redovisade) intäkter.
Jag är inte 100 på defintiva gränser här men är det ett klientmedelskonto (funkar som du fått pengarna in på ditt vanliga bankkonto) ska man absolut boka det som verkliga intäkter medan det annars kan vara frågan om "upplupna" intäkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Jag hade skatterevision i våras. Just intäkterna från Tradedoubler var nånting som skatteverket tyckte vi bokförde fel. Skatteverket anser att intäkterna ska periodiseras, d.v.s. bokföras på den period dit dom tillhör. Exempelvis om du genererar fem sales i juni, sju sales i juli och 3 sales i augusti som utbetalas i oktober så ska dom bokföras i juni, juli och augusti. Vi påpekade att rapporterna vi får från TD inte specificerar period, men det bryr sig inte skatteverket om, dom hänvisar bara till bokföringslagen. Vi tog upp problemet med TD som inte till synes inte såg problemet och kunde inte föreslå nån lösning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har också pratat med Skatteverket om just detta och den handläggare jag pratade med sa att man inte behövde periodisera intäkterna. Olika bud alltså.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Det kan ha göra med vilka belopp det handlar om. I vårt fall är det 6-siffriga belopp så då är det viktigare att det blir rätt. Vi har i alla fall under alla år bokfört alla utbetalningar från TD på samma sätt, d.v.s. alltid samma period. Så vi har aldrig försökt använda utbetalningarna från TD som nån slags försjuktning av intäkter/vinster och det var det vi använde som argument mot skatteverket.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Glömde skriva att intäkterna givetvis måste bokföras på rätt räkenskapsår.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|