FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag flyttade en domän från IIS Domänhanteraren till Binero häromdagen och tänkte då att Binero skulle fakturera mig.
Men därifrån kom ingen faktura och när jag loggar in på Domänhanteraren finns heller ingen faktura att betala, så vitt jag kan se. Domänen är flyttad i vilket fall. Kom på nu att jag tidigare fått en faktura som går ut imorgon från .se/Svea Ekonomi. Nu är ju inte någon support öppen så därför får jag kolla vad expertisen här har att säga... Vem ska betalas och om IIS, vart finns den fakturan för kortbetalning på Domänhanteraren då domänen är flyttad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men för din fråga så är det naturligtvis där domänen ligger - alltså till den registrar du använder. Om du lyckats landa rätt hos Binero kan du lätt kontrollera genom att namnslå domänen på iis.se och där läsa vilken registrar som administrerar domänen. Du säger att fakturan från .SE Direkt (som faktiskt inte är en (tvingande)faktura, utan en "frivillig avi") förfaller snart - vid samma namnslagning på iis.se så ser du även viktiga datum för domänen: deaktiveringsdatum innebär att domänen "släcks ner" och i den statusen kommer den att ligga i minst 60 dagar - MEN under denna period har du möjlighet att förnya domänen (återaktivera) den, men jag rekommenderar dig att så snart som möjligt betala din registrars pris för förnyelse så att domänen slipper släckas ner. Det är först när domänen går in i karantän/quarantine som det inte längre är möjligt för tidigare innehavare att göra någonting - mao så finns det ingen möjlighet att återaktivera en domän som ligger i karantän - tidigare innehavaruppgifter raderas och ersätts fram till frisläppningen med "Core registry" som platshållare för innehavarkontakter. Men utan att veta vilken domän det handlar om så skulle jag säga att OM du genomfört en registrartransfer till Binero så är det naturligtvis till dem du ska betala för förnyelsen. Hoppas att det hjälper, återkom annars |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för ett snabbt och uttömmande svar!
Det står Binero som registrar och utgångsdatum 2010-01-25. Jag trodde att de automatiskt skickade ut en faktura när man flyttade dit en domän men det gäller kanske inte .se. Slutsatsen borde då vara att det kommer en faktura därifrån vad det lider och att jag inte betalar in avin till IIS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Sannolikt har de någon snurra som periodiskt känner av nyanlända domäner, men det känns ju alltid bra att få verifierat att "domänen upptäckts av dem", så att du slipper vara orolig eller i värsta fall mycket besviken i vår. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Det är inga gigantiska mängder pengar det handlar om, så varför inte betala den summa du har blivit fakturerad av .SE Direkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
foxen, jag skulle tro att du får en faktura för domänen i början av december. Edit: Det är gratis att göra transfer av en .se till Binero, men domänen förlängs inte bara för att man gör en transfer. Senast redigerad av BjörnJ den 2009-11-07 klockan 15:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, jag kontaktar Binero och kontrollerar så att det blir korrekt rätt.
Något annat vågar jag inte, är av naturen försiktig. Jonas: Jag gick in på IIS Domänhanterare för att betala med kort men fakturan/avin fanns inte där längre. Det var då jag började undra. Edit: Nu fick jag se att Binero hade öppet till klockan 15.00 idag, hade fått för mig att de hade helgstängt. Hade jag vetat det hade jag kunnat ringa och fråga istället för att starta tråden. Ja ja, man är lite dum ibland. Tack för svaren i alla fall! Senast redigerad av foxen den 2009-11-07 klockan 15:21 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
(och tur är väl det - annars skulle vi även i Sverige ha en uppsjö med "välvilliga aktörer" som skickar mail om att "din domän håller på att förfalla - betala XXXX SEK NU om du vill ha den kvar!") Jag vill också passa på att slå ett litet slag för den förändring som kommer att ske i december som gör det möjligt att förnya på 12-120 månader (1-10 år). Observera att det ENDAST går att förnya tidigast 12 månader innan domänen förfaller (mot nuvarande 3 månader) I praktiken så kommer det alltså gå att registrera ett domännamn på 1 år och sekunden efter förnya i 10 år till = 11 år - Men personligen tror jag att det kommer att bli sällsynt, även om det kommer att förekomma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Maila Binero så får du säkert svar inom några timmar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kjette, du borde skriva att du representerar Binero.
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|