Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Företagande, få ut *% av KR?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-06, 19:55 #21
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Skatteverket tillämpar omvänd bevisföring, det vill säga att man betraktas som bosatt i sverige tills man kan bevisa motsatsen. Så upplägget bör vara vattentätt. Ska man sälja sitt bolag efter att man flyttat ut för att tillämpa mildare reavinstskattregler i det landet man flyttat till gäller väldigt lång karens, flera år.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 22:25 #22
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Skatteverket tillämpar omvänd bevisföring, det vill säga att man betraktas som bosatt i sverige tills man kan bevisa motsatsen. Så upplägget bör vara vattentätt. Ska man sälja sitt bolag efter att man flyttat ut för att tillämpa mildare reavinstskattregler i det landet man flyttat till gäller väldigt lång karens, flera år.
Tyvärr så stämmer detta totalt. Efter att jag har hört ett gäng olika fall så verkar det helt klart att skatteverket anser att alla är skyldiga till skattefusk tills personen bevisat motsatsen...
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-07, 01:34 #23
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

Yepp, Björn Borg (för att ta ett exempel) fick ju hosta upp flygbiljetter som visade när han kom och lämnade Sverige. Ska du ha bolag utomlands är det alltså bäst att faktiskt bo i landet och tänka på att t.ex. en sommarstuga i Sverige räknas som fast anknytning i de flesta fall.

Några fler bra förslag på länder? Malta och Cypern har ju redan nämnts som trevliga länder med låg beskattning och bra infrastruktur men det måste ju finnas fler.

Edit: Landet får gärna vara billigt också.

Senast redigerad av rhuse den 2009-11-07 klockan 01:40
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-07, 03:30 #24
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Du har Andorra i Europa med 0% inkomstskatt. Det finns en del skatteparadis, något som skulle locka mig mest är Bahamas, men det är ganska dyrt att bo/leva där.

Senast redigerad av FredrikMH den 2009-11-07 klockan 03:32
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-07, 04:08 #25
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Andorra är ju knappast billigt tyvärr. Ganska trevlig alpmiljö annars. Efter en snabb googling kom jag fram till att följande länder inte har någon inkomstskatt:
Andorra
Bahamas
Bahrain
Brunei
Kuwait
Maldives
Monaco
Nauru
Oman
Qatar
United Arab Emirates
Vanuatu

Tyvärr kvalar inget av de länderna in under både trevligt och billigt i min bok och är därför inte några länder jag skulle överväga att bosätta mig i just nu.

Vill man däremot "vara på resande fot" så finns det ju fler möjligheter. Om man utnyttjar Connys upplägg för nollbeskattning så borde det i stort sätt räcka med en postbox på Cypern, resten av tiden kan man spendera i något annat land. De flesta europeiska länder låter dig t.ex. spendera 6 månader där innan du måste börja skatta i det landet och USA har 122 dagar. Då kan man i de flesta fall äga bostäder i landet. Det kan ju vara ett alternativ om man är sugen på den livsstilen.

Senast redigerad av rhuse den 2009-11-07 klockan 04:25
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017