FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Var själv i samma position en gång i tiden med en överförmyndare som inte var allt för possitiv, tog ett möte med honom. Ett par enkla frågor från honom som tog högt fem minuter så var allt fixat.
Tror att det precis som andra sagt är så att de vill kolla att det verkligen är du som vill starta bolaget och att du är insatt om ansvar mm. Sen är det väl ofta lite enklare att starta konsultverksamhet då det ofta inte finns några fasta kostnader? Lycka till! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Karl, om du tycker det om hans svar så kommer du att vara svårt deprimerad innan du fyller 20. Det där är, som flera påpekat inkl. mig själv, vad man kan kalla en klinisk standardformulering. Jag har säkert skrivit 100-tals såna genom åren och också fått tiofalt från Skatteverket, Bolagsverket, PPM, banker, KFM osv. osv. Jobbar man inom offentlig sektor eller i liknande byråkrati så är det byråkratisvenska som gäller så gör dig en tjänst - tolka inte, läs det bara rätt upp och ned som det står utan att göra tolkningar.
Senast redigerad av Westman den 2009-11-04 klockan 23:21 Anledning: tryckfelsnisse |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man ska kanske inte ge goda råd men jag kan inte låta bli
Karl, om du ska driva företag så försök ha som utgångspunkt att myndigheter vill dig väl. Nej, det är inte alltid så men väldigt ofta. De flesta jag känner som inte varit i kontakt med t ex Skatteverket har en väldigt negativ syn och tror att de gör att för att jävlas och sätta dit en. Mina småföretagarvänner, och jag själv, som haft en del kontakter med dem har den motsatta synen - bättre hjälp kan man knappast få, även om det är så att man gjort något fel. Håller med Westman tolka inte läs bara och tro inte att de är emot dig |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag förstår, jag förstår. Missuppfattning från mig helt enkelt. Tack för allas svar, jag är säker på att det löser sig och jag vet var expertisen finns om annat
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Glöm inte att skriva en affärsplan....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Conny: Affärplanen behöver han inte till överförmyndarnämnden men den är ju alltid bra att ha senare
![]() KarlRoos: fixade samma sak när jag var 17, var inga problem alls (förutom att dom tappade bort min ansökan en gång) men jag fick samma frågor och skickade in lite referenser och tog ett snack med dem. Löste sig direkt ![]() Med din energi och kunskap kommer du ha ditt intyg på nolltid, lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Det är många små beslut man behöver ta när man startar upp en verksamhet och det är lätt att göra misstag som kostar mycket pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
![]() Förresten Conny, jag gav din mall till mina föräldrar som ändrade lite i den och den är nu inskickad till Överförmyndarnämnden. Inväntar svar! Tack igen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Bara för att man bedriver konsultverksamhet så kan man inte göra det utan kostnader. Så fort du bedriver en kommersiell verksamhet så börjar du ta risker, exempelvis kan en missnöjd kund stämma dig på skadestånd. Har du inget avtal så kan du råka riktigt illa ut, har du ingen företagsförsäkring så kan både du och dina föräldrar råka riktigt riktigt illa ut. Jag har behandlat ämnet affärsplan i många inlägg här på forumet. Sök gärna igenom dem så blir det nog ppenbart vad du ska ha affärsplanen till. En affärsplan är viktig just i ditt fall efetrsom du är oerfaren som företagare, det tvingar dig att tänka igenom vad du ska göra och hur du hanterar risker. Kika gärna på www.smartplan.se som jag själv använder flitigt. Ta gärna hjälp av dina föräldrar så de får gå igenom och hitta brister. Principen med en affärsplan är att det är billigare att misslyckas på papper än i verkligheten... Alla företag behöver en affärsplan! Varje affärsplan är UNIK, det finns inte två affärsplaner i världen som är lika. Citat:
Hoppas det går vägen.... Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-09 klockan 00:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tycker nog att man kan vara lite mer nyanserad än så. Jag själv kör enskilt vid sidan av mitt heltidsjobb (som många andra här skulle jag tro) och ser ingen poäng i att sätta upp en affärsplan enligt dina principer. Har ingen egentlig inriktning överhuvudtaget, utan tar jobb när de kommer, i den form som krävs just då. Rent krasst så ser jag min enskilda firma som ett redskap för att kunna göra rätt för mig. Rätt eller fel, men så är det. Det kanske kan tolkas som en affärsplan i sig, vad vet jag.
Har man däremot ambitionen att komma någonstans med sin enskilda firma, så är ju frågan en annan. Då köper jag affärsplansargumentet fullt ut. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|