FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Detta är något jag har tänkt på under väldigt lång tid. Sverige har varit en traditionell industrination. "Man ska vara anställd" är den gängse gången, även idag och på många platser i landet. De tidigare traditionella stora företagen som exempelvis Ericsson, LKAB, ASEA, Volvo, SAAB med flera hade kanske över en miljon... nej, mer, kanske närmare två miljoner anställda och de flesta av dessa var väl Sossar.
Nu är det inte så längre, men mentaliteten finns djupt rotad. *** Den utveckling som skett den senaste tiden är intressant. Många personer gör sitt för att dra sitt strå till utvecklingen. Många hängivna entreprenörer finns på detta forumet. Folk som Conny West gör sig ett namn inom ämnet. Vinna eller försvinna med han Anders Andersson, Draknästet... Själv går jag en entreprenörsutbildning som hittills har varit mycket givande. (5 killar, 15 tjejer.) Mikrolån har fått Nobelpriset. Fungerar bäst till kvinnor. http://www.kakbank.se/ Kakbank är en kul idé att ge ett litet bidrag (ett lån) till entreprenörer runt om i världen. När pengarna betalats tillbaka, kan de återinvesteras i en ny entreprenör. Ett nytt lån. Här en artikel från DI.se med en fond som investerar i företag med kvinnor i styrelsen. Ny fond investerar i kvinnor http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...ectionid=Ettan Mona Sahlin pratade igår vid Kongressen om behovet av entreprenörer, entreprenörsskap och eget företagande som en sysselsättning. Sen när blev eget företagande en paradgren för sossarna!? *** Trots alla dessa insatser är eget företagande i många hem i Sverige ännu inte riktigt rumsrent! Det är inte svårt att starta och driva företag i Sverige. Jämför man med många andra länder, inklusive USA, är det lätt att driva verksamhet i Sverige. Det krävs egentligen inga speciella tillstånd och de som krävs, att ansöka om att redovisa F-skatt, är inte speciellt svåra att få eller tar lång tid att få. Trots alla dessa insatser, när vänder det!? Alltså, när går Sverige från att vara en industrination till en entreprenörsnation? Jämför Danmark. Där är entreprenörer en del av den nationella planen för sysselsättning... inte bara på pappret! Senast redigerad av MrBob den 2009-10-29 klockan 10:07 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
När staten slutar upp med att beskatta oss upp till den milda grad att man på riktigt börjar fundera på om det är värt att fortsätta driva företag i Sverige.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Folk i nöd brukar ta sig i kragen och börja fila på idéer för att säkerställa överlevnad. Så länge statens pengar ser till att "alla har det bra" så kommer inte entreprenörsådran att vara med och utvekla individen från start. Det allmänna incitamentet att jobba 16 timmar om dagen med ett eget företag existerar inte hos ett folk som "har det bra som det är".
Enklare regler för bokföring skulle inte skada, och då menar jag väldigt enkel. Skatteverket borde ha detta som onlinetjänst där man endast behöver registrera pengar in och pengar ut, själva huvudingrediensen i bokföringen. Detta hamnar givetvis automatiskt på deklarationen. Resten av regelverket ligger "under huven" och är transparant för våra ömtåliga entreprenörshjärnor. Alla har idéer men få är ekonomer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Robert:
Tyvärr skulle sån förenklad bokföring göra många redovisnings- konsulter arbetslösa. Många av dem är egenföretagere och just entreprenörer.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Penn and Teller Bullshit gjorde ett väldigt träffande program [s07e07] om skatter. Jag håller visserligen inte med om allt i programmet. Men de menar att skattesystemets komplexitet gör att ingen egenföretagare kan vara säker på att bokföringen är 100 % korrekt. Det blir som att leva sitt liv under en 500 ton tung tyng där staten kan klippa av snöret och låta tyngden falla när som helst. Nu vet jag inte om USA har ett mer komplext skattesystem än Sverige, men det skulle förvåna mig om de hade det.
Att driva företag i Sverige innebär stora risker och mycket ansvar. Det i sig förhindrar inte entreprenörskap. Men det i kombination med vårt trygghetssystem skapar problem. Människor är som mest produktiva och uppfinningsrika med kniven mot strupen. Sverige är ett fantastiskt samhälle att leva i, men tryggheten gör tyvärr att få människor tvingas leva upp till sin fulla potential. Sverige är även ett klassamhälle. Vi har en utsatt grupp som arbetar och driver företag. Samtidigt har vi en privilegierad grupp som inte behöver arbeta och som inte måste ta risker, dvs bidragstagarna. Nu vill jag inte hacka på bidragstagare eller ifrågasätta att vi har ett skyddsnät. Problemet är att bidrag normalt är att föredra framför att driva företag. Ofta uppmuntras inaktivitet till och med framför arbete. När jag hade avslutat min ekonomiutbildning så var jag i kontakt med arbetsförmedlingen för att undersöka möjligheterna att få startaegetbidrag. Jag fick till svar att bidraget inte längre fanns kvar i min kommun. Istället hade man infört friår på startaegetbidragets bekostnad. Summan av kardemumman blev att jag kunde få statligt stöd om jag ville vara ledig i ett år. Men jag kunde inte få det om jag ville starta ett företag. Eftersom jag är ett pucko så valde jag att starta företag. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|