Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga om trådlöst modem + e-postkonto

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-20, 13:53 #1
Morriz Morriz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Morriz Morriz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard Fråga om trådlöst modem + e-postkonto

Har precis skaffat comhem bredband till en lokal, fick ett trådlöst modem.

När jag kör med enbart trådlösa modemet och Netgear USB-nätverkskort, så kommer hastigheten upp i ca 12 mb/s.

Om jag i stället använder nätverkskabeln direkt till datorn, så kommer jag upp i 24 mb/s som är maxgränsen för detta abonnemang.

Har läst att det är skillnad på hastighet mellan kabel & trådlöst, men jag undrar om det ska vara så stor skillnad?

Sedan undrar jag följande:

Hemma har jag en inställning i mailprogrammet för utgående post ( mail.xxxx.se ), men för det nya abonnemanget i lokalen, fick jag ju nya uppgifter... en helt annan operatör.

Kan man ha så man kan man skicka e-post på båda ställena? Hur gör man?

Hoppas på svar.

Senast redigerad av Morriz den 2009-10-20 klockan 14:12
Morriz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 14:24 #2
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Maxhastighet för USB 1.x är just 12 mbit/s, så det kan du kolla upp först. Man kan se på datorn hur snabb den trådlösa anslutningen är mot routern/modemet, om det t ex finns tjocka betongväggar mellan enheterna så kan hastigheten sjunka.

Vad det gäller att använda flera mailkonton i samma mailprogram så beror det på vilket mailprogram man kör. Tänk på att om man POPar hem mailen utan att lämna en kopia på mailservern så kommer de mailen bara att finnas tillgängliga på ena datorn. IMAP är bättre om man vill använda samma mailkonto med flera datorer.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 15:25 #3
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av wiseguy Visa inlägg
Vad det gäller att använda flera mailkonton i samma mailprogram så beror det på vilket mailprogram man kör. Tänk på att om man POPar hem mailen utan att lämna en kopia på mailservern så kommer de mailen bara att finnas tillgängliga på ena datorn. IMAP är bättre om man vill använda samma mailkonto med flera datorer.
Jag tror han främst menar hur man kan specificera vilken SMTP-server man skall använda beroende på plats, då operatörer inte tillåter att man ansluter till deras SMTP-server utanför deras eget nät.

En lösning på detta hade varit att kika på någon operatör som tillåter att man använder deras SMTP-server genom att ange användarnamn och lösenord (icke anonym) för att skicka e-mailet.
En annan lösning hade varit att köpa en VPN-tunnel för just detta syfte, men det känns ganska overkill.

Det finns massa olika lösningar, och den ena är bättre än den andra då förutsättningarna är olika.

Att sätta upp en egen SMTP-server (och givetvis med SMTP-AUTH) hade varit enklast, om du besitter kunskapen, så kan du styra och ställa som du vill.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017