FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Månader? Skatteerket betalar ut det inom 2 veckor efter att man skickat in påskrivna papper. Det går faktiskt riktigt snabbt enligt all de jag har pratat med. Tyvärr motiverar det inte en prishöjning från hantverkarens sida ...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Be om referenser.
Be om två-tre telefonnummer till personer han nyligen har arbetat hos och ring dit och fråga hur arbetet fortlöpte. Utan referenser blir det ingen affär, så om du skulle få det för halva priset! Eller, ja, typ. Du fattar. Priset säger ju inte så mycket... Eller , inte hela sanningen i alla fall! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Stopp lite, är det asbest i golv och/eller väggar? Om det är det, vilket är vanligt i 60/70-talshus så är summan rimlig.
EDIT: Fast det borde gå att göra på två veckor även med tanke på asbest, fuktspärrar och torktider. Senast redigerad av Westman den 2009-10-15 klockan 17:26 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
missar alla att han sa "utan kakel m.m"?
förhandla ner priset på arbetskostnaderna. att du har rotavdrag "SKA" inte spela in på priset. sen kan man ge o ta lite självklart. så dra ner på arbetskostnaderna före ROT. ROT utnyttjas bara av hantverkarna nu när de har mindre och göra. att det ska ta 4 veckor handlar mer om att han antagligen har lite att göra och vill säga "jag kommer jobba massor av timmar, därför är det mycket arbetskostnader". erbjud 70,000kr totalt, går han inte med på det så gå till 80. men jag tycker inte du ska gå över 90. hantverkare av kvalitet förtjänar bra betalt men inte att man som här egentligen utnyttjar skattepengar för att sko sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Glöm inte bort att det beror väldigt mycket på vart i landet du bor. Stockholmsregionen har rejält mycket högre hantverkspriser än resten av landet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
20% hos vvsgrossisten får minst lilla firma bara de går in och säger hej.
Om inte så har de ett riktigt dåligt avtal. Även 30% är i underkant, snarare runt 40%. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Min mor håller på och leta just nu också och man ser att i och med rotavdraget höjer de flesta priserna
![]() Tror henned badrum på 3m2 kommer hamna på ca. 38' efter rotavdraget (ej inredning och kakel, men rör och sånt ) Polacker är helt ok, men kolla att företaget )kvittar vilket) har våtrumslicens. Har de inte det så gå viadre bara ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hantverkare har blivit värsta bluffarna sedan staten införde ROT-avdraget.
De höjer ju priserna så att de skall tjäna mer och ger samma priser! Sen när man ber om offert som privatperson får man ett pris, men om man är företag så är det priset inkl. moms + MOMS! Vad är det som skiljer sig på SAMMA JOBB till ett företag? Jävla lurendrejeri. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Gästarbetare är oftast väldigt duktiga och har en bra arbetsmoral men..... man måste ha kontakter, någon man litar på som verkligen rekommenderar dem, annars är det tyvärr lotteri. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag renoverade ett badrum på 13 kvm här om året. Och då var det totalrenovering, rev ner skivor och ersatte med våtrumsgodkända (ej gips!!), flyttade ALLA vattenledningar och avlopp, kakel på väggar och golv, massa svindyr inredning osv, drog om all el, byggde en blindvägg för nischer och tank till vägghängd toalett osv.
Det landade på runt 180 000 kr vitt till svenska hantverkare inkl material och allt. El och röris kostade minst 40 000 kr (inkl prylar) av det, om man inte drar om allt sådant så kan man i stort sett minska totalsumman med den kostnaden. Så ditt pris låter högt. Är det i stockholmsområdet kan jag tipsa dig om bra hantverkare - men de är definitivt inte billigast. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|