FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har lite funderingar kring hur man ska bokföra saker som man ger bort - i mitt fall ger jag bort saker till medlemmar som samlat poäng på min site. Det är en rewardsite.
De flesta är bekanta med hur en rewardsite fungerar, men för de som inte vet. Man blir medlem på siten. Medlemmarna samlar poäng genom att ta del av erbjudanden, handla i webbutiker, genomföra undersökningar, gå med i nyhetsbrev, besöka annonsörer.... osv. För allt detta får ägaren av sidan pengar och pengarna "förvandlas" till poäng. Vilket kanske är 50% av inkomsterna från annonsören. Poängen kan sedan växlas in mot saker så som biobiljetter, filmer, presentkort, prenumerationer.. Det jag undrar nu är hur man ska bokföra allt detta? De sakerna man ger bort. * Biobiljetter har jag förstått att man kan bokföra under marknadsföring/reklam - då det tydligen klassas som det. På alla biljetterna finns webbsidans adress tryckt samt slogan. Kan det bokföras så? Hur ska jag bokföra allt detta? Filmer, biobiljetter, presentkort. Allt av olika värden, 50 - 999 SEK. Undrar också när man måste börja skicka in "Kontrolluppgifter" till skatteverket? Har hört att tävlar man ut något som en LCD-TV eller laptop som kostar över 1000 SEK - uppåt så måste man skicka in "Kontrolluppgifter" om den som vunnit till skatteverket då vinstskatt och grejer ska betalas. Hur är det med detta? Jag har ju emellanåt tävlingar, som tex. "Värva flest medlemmar". Då tipsar medlemmarna sina vänner via MSN, genom att skriva om sidan i sin blogg osv osv osv. Så hur ska vinster i tävlingar som denna bokföras? Finns det någon hjälpsam själ där ute som vet hur man ska göra så kan jag locka med att jag har en siteidé som denna hjälpsamma själ kan få vara delaktig i, om så önskas. Mer om det för den som är intresserad! |
||
![]() |
![]() |
|
|