FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Mina amerikanska kunder förstod inte hur det avr möjligt att jag ville ha mer betalt av dem när de betalade med check... Hehehe. Det lär kosta rätt bra att lösa in svenska checkar också i USA (om nu någon kan få tag på checkar i Sverige).
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag läste bara fabian's post och missade att det var en internationell check det handlade om.
Visst kostar det att lösa in en utlänsk check här i staterna. Men det beror lite på i vilken valuta den är utförd i. Om du har en check från en svensk bank och den är i dollar så kostar det c;a $2.00 (14 kr) att lösa in checken. Är valutan i SEK så kostar det runt $25 (175 kr) har jag för mig. Jag kan skicka en check från min amerikanska bank i svenska kronor. Hur mycket kostar en sån att lösa in i sverige? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag är rätt säker på att kostnaden ligger någonstans i kontakten med den amerikanska banken. Egna kostnaden på en av Sveriges största banker för att lösa in en amerikansk check utförd i dollar ligger (eller låg för ett par år sen iallafall) på runt 80-90kr. Kostnaden för valutaväxling är ingen alls, eller till och med negativ då de har en bättre växlingskurs än den som ges mot kund.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Be avsändaren skicka pengarna direkt till ditt BIC/IBAN-konto i stället om det går, det är bland det billigaste sättet att skicka pengar internationellt.
Vissa kan sätta in pengar på ditt VISA/MasterCard typ Paypal. Då blir oxo kostnaden pytteliten i jämförelse. Sen brukar det vara betydligt billigare om du ska sätta in pengarna på ditt eget bankkonto än om du direkt vill ha pengarna i kontanter eller överförda till annan bank. Jag har ibland bett att få fakturear den utlänka kunden så de betalat en faktura i sin egen valuta till mitt BIC/IBAN-konto, det har varit extremt billigt. För mig som mottagare. Fråga om de kan göra det? Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-11 klockan 22:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man behöver inte någon särkilld kontaktperson, och dom skickar inte en till inkasso..
Det kostar mellan 2-400 beroende på vilken bank, bara att tralla in på en bank och höra. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|