Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ta betalt för hemsida.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-30, 17:49 #1
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Standard Ta betalt för hemsida.

Tja.
Jag har ev fått ett uppdrag om att göra en mindre hemsida åt ett litet företag.
Själv har jag tidigare gjort ett fåtal stycken hemsidor åt privatpersoner och företag.
Tyvärr så har jag svårt att räkna ut hur lång tid det tar att göra sidan.

Sidan ska innehålla lite allmän info samt bilder på deras saker.
räknar med 5-10st undersidor.

Vad kan vara ett rimligt pris?
Killen vill gärna veta ett fast pris. Vilket jag förstår...

Vad skulle du/ni ta för en enkel men snygg hemsida med 5-10st undersidor.
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 18:21 #2
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Altså. Suck.
Vi alla på WN har olika timdebiteringar och framförallt jobbar olika snabbt.
Vissa hade kunna leverera ett resultat efter 7 dagar och debiterat 2000:-
Vissa hade kunna leverera ett resultat efter 5 timmar och debiterat 4000:-
Priset återspeglar på många faktorer där bland annat leveranstid är inräknat.

Ett tips är att göra en sida ut efter kundens behov, och se hur lång tid det tog - och därmed bestämma ett pris.
Därefter gör du kundens faktiska sida.

Vad vi hade debiterat är orelaterat, faktiskt.

Lycka till.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 22:16 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Om du har svårt att beräkna tidsåtgången så tycker jag att du ska vända på det hela. Sätt dig med beställare och skriv upp exakt hur många sidor han vill ha, vilka funktioner som ska finnas och lite exempel på sajter som han tycker är snygga. Sen borde du ha en rätt klar bild för dig vad du ska göra och bäst av allt, det finns på papper så när kunden återkommer med ändringar och tillägg till funktioner och sidor så är det bara att plussa på fakturan och hänvisa till att det givna priset var beräknat på det som ni faktiskt kommit överens om tidigare.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 10:20 #4
cyners avatar
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
cyners avatar

Reg.datum: Jun 2006
Eftersom du förmodligen inte är en erfaren företagare med många liknande uppdrag bakom dig, kommer du säkert erbjuda att göra hemsidan för billigt. Kom fram till en siffra som du tycker verkar rimlig, och dubbla den. Om det blir för högt kan ni alltid förhandla om priset. Du behöver inte vara orolig för att "råna" dem, de kommer aldrig betala mer än de tycker att det är värt.

Priset beror också på om du har f-skattsedel eller om du ska anställas. Vid anställning blir det krångligare och dyrare för dem, så du får mycket mindre betalt.

Låt mig berätta en historia från när jag var ung och oerfaren:

Jag gjorde en gång en hemsida åt ett företag, med ca 25 undersidor, där varje sida fanns på både svenska och engelska. Jag kopierade text och bilder från Word-dokument och gjorde om till html, samt skapade interna länkar.

Det tog avsevärt mycket längre tid än jag hade tänkt mig, och jag hade inget som helst grepp om hur mycket jag borde ta betalt. Jag bedömde inte priset efter hur mycket företaget var villigt att betala, utan efter vad som "kändes" rimligt. Den känslan var inte baserad på erfarenhet, så den var naturligtvis felaktig.

Jag ville ha 3000 kr (inkl.moms!) för alltihop , men eftersom chefen kände mig, gav han mig 5000 kr. Han skulle nog ha skämts över att ha gett mig så dåligt betalt.

Låt säga att det tog mig en halvtimme per sida och lite extra tid för designen. Exklusive moms betalade de mig alltså runt 130 kr per timme. Det är inte dåligt för en anställd, men som egenföretagare borde jag ha begärt åtminstone 300-400 kr/h även när jag saknade all erfarenhet.

Jag borde alltså ha begärt kanske 10 000 kronor. Idag hade jag begärt åtminstone 25 000 kronor för ett jobb av den storleken (men jag gör inte såna tråkiga saker längre ).
cyner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 12:43 #5
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Cyner > Det är inget ovanligt att man inte vågar ta betalt.

xciso > VÅGA TA BETALT! Alltför många vågar inte det. Bestäm dig för ett timpris, beräkna tiden per påbörjad timme, och multiplicera ihop det. Avrunda till närmsta 1000/500-lapp (och lägg till moms om du har det)
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 16:24 #6
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar

Reg.datum: Sep 2006
Håller med. Våga ta betalt!
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 00:58 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Det är fem (5) problem i det här:

1) - Vad ska göras? Dokumentera på papper!

2) - Hur lång tid tar det att göra?

3) - Hur mycket ska du debitera per timme vid löpande räkning?

4) - Ska du över huvud taget ta på dig ett fastprisuppdrag när du är oerfaren?

5) - Hur mycket ska du debitera vid fastpris?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 01:26 #8

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är fem (5) problem i det här:

Precis som andra har föreslagit så bör du gå igenom med beställaren exakt vad som de förväntar sig att få levererat, dokumentera, dokumentera, dokumentera. Gå igenom vad kunden vill ha i flera vändor tills kunden är helt nöjd och du verkligen känner att du förstått vad som ska göras, om du inte förstår så fråga igen. Du kan aldrig ta på dig ett uppdrag du inet förstår, så om kunden vägrar förklara vad de vill ha så ka du tacka nej, då är de inte seriöst intresserade och du riskerar att få jobba arslet av dig och sedan inte få betalt.

När du och kunden specat klart så ska du få kunden att signera kraven med sin amnteckning så du kan visa på att ditt pris gäller dessa ktrav och inget annat.

När kunden senare kommer med önskemål om förändringar så ska du skriva kompletterande krav och göra ny tidsuppskattning och få kunden att godkänna att detta innebär då ökade kostnader, i och med att det kommer att ta mer av din tid i anspråk.

Det finns de kunder som hävdar at de har rätten att komma med ändringa inom ramen för samma pris men det får du använda din pedagogiska förmåga och förklara att så inte är fallet.

Använd metodiken WBS (Work Breakdown Structure) som innebär att du tar varje leverabel (det som du ska leverera till kunden) och bryter ned det till mindre delar (aktiviteter) ända tills du brutit ned det till så små delar (aktiviteter) att du känner att du är säker på hur lång tid en aktivitet tar. En typisk minsta aktivitet kan varaca 4 timmar (men du kan välja ned till 1 timme om du känner dig säkrare med det, men det blir kanske för plottrigt men gör det du känner att du behärskar).

Glöm inte att ALL tidsåtgång ska räknas med som möten resor till och från kunden, även viss kunskapsöverföring från kunden till dig ang deras verksamhet, din avrapportering, Planering, även den tid du spenderar på att dokumentera kraven är arbetstid som du ska dokumentera för ditt fastpris, m.m.

När man debiterar löpande kan man inte alltid debitera alla timmar utan man får räkna in dem i "sin egen tid" men det kompenserar man genom att ha tett hägre pris.

En 20-årig nybörjare som webbdesigner har ca 22000 SEK i månadslön (gäller i stort sett hela Sverige).

För att beräkna hur mycket du ska ha i årslönekostnad räknar du sä här:

22000*12,2*1,5 => 402 600 SEK som årslönekostnad. Till detta kommer fasta kostnader på ca 150 000 SEK per år för en normal soloföretagare i IT-svängen. Det blir en total självkostnad på 552 600 SEK per år. I denna kostnad ingår då en avsättning på ca 17% till tjänstepension utöver de lagstadgade arbetsgivaravgifter elelr egenavgiftrna.

Sen har man lite finansiella kostnader och vinst i bolaget så man bör räkna med åtminstone 552 600 / 0,7 dvs 789 429 SEK som önskad årsintäkt.

Denna årsintäkt ska sedan fördelas på antalet debiterbara timmar per år och man brukar räkna med maximalt 1200 timmar. Så då får du 658 SEK per timme som minsta debitering per timme + moms. Självkostnaden är då 460 SEK per timme.

Du ska desutom räkna att vissa uppdrag ger sämre betalt än andra så du bör försöka förhandla till dig höägre arvoden än denna miniminivå på 658 SEK/timme. Exempelvis 700 eller 750 SEK/tim + moms.

Om detta tviste de lärde, är du det minsta osäker på om du klarar att ta på dig jobbet så är det bättre att avstå elelr i vart fall ha en kollega som kan gå in och ta övr och slutföra uppdraget (och därmed få ersättningen) men det viktiga är att du verkligen kan leverera.

Är man oerfaren ska man helst undvika fastprisuppdrag, då du nästan garanterat kommer att få jobba arslet av dig för småpengar....

Fastpris innebär att du som leverantör tar p ådig en betydligt större risk än vid debitering på löpande räkning. En bra tumregel är att du bör debitera 3-6 gånger (1-2 gånger PI) mer än vad du beräknar att uppdraget kommer att kosta på löpande räkning.

Om kunden vill ha fastpris ska du ALDRIG redovisa hur många timmar uppdraget tog, ge då bara en klumpsumma så de inte kan se hur mycket du vill ha per timme.

Det är därför viktigt att du redan från start är medveten om att inte avslöja din VERKLIGA tidsuppskattning för kunden vid fastprisuppdrag (de kommer annars GARANTERAT att pressa ned priset til orimligt låga nivåer).

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-02 klockan 01:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017