FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallå!
Sitter och fundera på att köpa Windows 7 Home Premium som är runt 2000kr. Dock är jag osäker angående Windows 7 licenserna. Då man köper Windows får man en nyckel. Betyder det att det endast gå att installera på 1 dator? Är nyckeln sedan förbrukad? Hur gör jag om jag vill installera operativsystemet på en ny dator? eller om jag behöver ominstallera från scratch. Någon som har koll på detta? Hur fungerar det och vad kan man göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Om det är en OEM licens skall den egentligen köpas tillsammans med hårdvara och "leva och dö" med den. Du kan installera om på samma hårdvara hur många gånger du vill, och du kan också byta ut komponenter i din dator till viss del. Men du får inte byta ut moderkort, hårddiskar, ram minne och grafikkort tillsammans... för då är det ju inte direkt samma dator längre
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har inte läst på vad som gäller för Windows sju, men generellt gäller det att om du köper en Retail-version, så gäller den DIG. Du får använda den på EN dator. Byter du dator, så tar du bort Windows på den gamla, och installerar på den nya.
Har du däremot en OEM-version så gäller den bara just den datorn, och dig. Säljer du datorn gäller alltså licensen varken dig eller nya ägaren av datorn. Office hem/student-utgåva får man installera på max tre datorer i samma hushåll, och det är möjligt att något liknande gäller Home-versionerna för Windows. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänkte köpa en vanlig (icke-OEM) licens.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Varför gång jag skriver in nyckeln så anropar den Microsoft och frågar om nyckeln är aktiv? Så kan det inte vara, eftersom då kan man aldrig formatera och installera om operativsystemet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo precis så är det, fast den håller ju reda på vilken disk du har (typ s/n&uuid/antalblock) och macadressen på nätverkskortet och all annan unik information din hårdvara har, precis som Hellsing skrev kan du installera om på samma hårdvara hur många gånger som helst, men byter du för mycket hårdvara på en gång räknas det som en ny maskin.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Och du kan normalt aktivera Windows ca 5ggr (dvs på olika maskinvara) och vill man aktivera mer kan man ringa till MS så löser dom det.
Men nu var ju inte frågan vad man KAN utan vad man FÅR. man KAN ladda hem fixade versioner från thepiratebay som man aldrig behöver aktivera |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Sen kan man ju alltid ringa aktiveringscenter och leka dum om man inte vill vara ärlig... "mitt moderkort la av" och du kommer få aktivera ändå på en OEM. Även om det är FEL.
Men summan är väl, om du vill vara "fri" att byta mycket komponenter är det en retail som gäller ![]() dooh: en minut för sen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Oavsett vad så besvarar detta inte hur det fungerar. Jag ska strukturera upp mina frågor. Fråga 1) Är retailer-licens kopplad till hårdvaran? Om fråga 1 är ja, då kan jag förstå hur microsoft kan kontrollera att det endast används på en dator. Om inte så.. Fråga 2) Om retailer-licensen är inte kopplad till hårdvara: Hur vet microsoft att jag inte avinstallerar Windows 7 på min stationära och installerar operativsystemet på den bärbara? Dom kan uppenbart inte kontrollera avinstallationer? Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
1, Nej
2, Det vet dom inte |
|||