Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vem äger konsultarbete?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-27, 11:33 #1
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Vem äger konsultarbete?

Hej.
Om jag hyr någon som gör kodarbete för mig t.ex. gör en modul till wordpress äger jag då alla rättigheter till den koden om det inte finns ett kontrakt eller liknanade som säger annat? Eller äger programmeraren koden om det inte finns ett kontrakt?
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 11:47 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Den som betalar bör äga den?
Då "du" betalar för att den skall skapas så äger du den.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 12:17 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Det är upphovsrättslagen som gäller om man inte har något uttryckligt avtal om annat.

Det innebär att den som skrivit koden äger alla rättigheter, dvs programmeraren/konsulten.

Det är en vida spridd missuppfattning att den som betalat konsulten skulle äga konsultens arbete, så är INTE fallet.

Det finns två typer av rättigheter, dels den ideella som aldrig kan överföras på annan. Det är det som gör att man aldrig kan hävda att Kalle har skrivit koden om det i verkligheten är Sven som gjort det. Jämför med en tavla av Picasso, det är alltid Picasso som ritat tavlan medan det kan vara Bill Gates som äger den.

Sen har vi den ekonomiska upphovsrätten, den som musikförlagen brukar slåss med fildelarna om, det är alltså rätten att ta betalt för användningen av det upphovsrättsliga verket. Denna del kan avtalas att den som betalat konsulten kan ha rätten till.

Men som sagt har man inget avtal så är det upphovsrättslagen som gäller och då måste konsultköparen förhandla med konsulten om rätten att använda verket för eget bruk, elelr rätten att vidaresälja verket. Det är som sagt flera olika saker man måste tänka på.

Om du däremot har en anställd som du betalar lön för att göra jobbet med programmeringen så är det arbetsgivaren som ägen den ekonomiska rätten till verket. Det finns dock regler i lagen som gör gällande att en anställd som gör saker som ligger utanför de normala arbetsuppgifterna eller som gör något exceptionellt viktigt för arbetsgivaren, så ska arbetsgivaren ändå betala en viss ersättning utöver lönen. Jag är dock inte riktigt hemma på beloppens nivåer här då det inte är så vanligt. Men jag läste om en snubbe som hade fått många miljoner av sig arbetsgivare efter en snilleblixt som gjorde att arbetsgivaren sparade miljontals kronor årligen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-27 klockan 12:28
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-28, 13:24 #4
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Värt att poängtera här är att om du vill ha "exklusiv" kod (t.ex. att koden bara får användas till dig och att du sedan får sälja vidare den hur du vill) får du ofta också betala rätt bra för detta.

Som frilansare har du ofta bibliotek med funktioner som du tidigare skrivit som du använder till flera kunder vilket gör att du kan spara rätt mycket tid. Vill du ha exklusiva rättigheter tar du bort denna möjlighet och allt får skrivas från skratch.
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-28, 16:04 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du däremot har en anställd som du betalar lön för att göra jobbet med programmeringen så är det arbetsgivaren som ägen den ekonomiska rätten till verket.
Detta regleras av anställningsavtalet
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-28, 19:08 #6
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Detta regleras av anställningsavtalet
Jag har inte sett något anställningsavtal som reglerat rätten till vad jag producerar. Det regleras väl i någon arbetsrätt?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-28, 20:46 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Jag har inte sett något anställningsavtal som reglerat rätten till vad jag producerar. Det regleras väl i någon arbetsrätt?
Jag får rätta mig själv lite grann där:

Citat:
40 a § Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inte något annat har avtalats. Lag (1992:1687).
Så halvrätt hade jag, dispositiv lagtext...
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-28, 23:08 #8
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg

Det står i mitt anställningsavtal att kod jag skriver på jobbet äger jobbet
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 21:06 #9
FGarmer FGarmer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
FGarmer FGarmer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
Om du med hyr in menar uppdragsavtal (konsult som fakturerar) kan parterna avtala om vem som ska äga resultatet av uppdraget. Mitt förslag är att du isåfall använder eller utgår från ett standardavtal. Ofta använda standardavtal är de som tillhandahålls av IT&Telekomföretagen: http://www.itotelekomforetagen.se/we...rdavtal_1.aspx
FGarmer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 18:14 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är upphovsrättslagen som gäller om man inte har något uttryckligt avtal om annat.

Det innebär att den som skrivit koden äger alla rättigheter, dvs programmeraren/konsulten.

Det är en vida spridd missuppfattning att den som betalat konsulten skulle äga konsultens arbete, så är INTE fallet.

Det finns två typer av rättigheter, dels den ideella som aldrig kan överföras på annan. Det är det som gör att man aldrig kan hävda att Kalle har skrivit koden om det i verkligheten är Sven som gjort det. Jämför med en tavla av Picasso, det är alltid Picasso som ritat tavlan medan det kan vara Bill Gates som äger den.

Sen har vi den ekonomiska upphovsrätten, den som musikförlagen brukar slåss med fildelarna om, det är alltså rätten att ta betalt för användningen av det upphovsrättsliga verket. Denna del kan avtalas att den som betalat konsulten kan ha rätten till.

Men som sagt har man inget avtal så är det upphovsrättslagen som gäller och då måste konsultköparen förhandla med konsulten om rätten att använda verket för eget bruk, elelr rätten att vidaresälja verket. Det är som sagt flera olika saker man måste tänka på.

Om du däremot har en anställd som du betalar lön för att göra jobbet med programmeringen så är det arbetsgivaren som ägen den ekonomiska rätten till verket. Det finns dock regler i lagen som gör gällande att en anställd som gör saker som ligger utanför de normala arbetsuppgifterna eller som gör något exceptionellt viktigt för arbetsgivaren, så ska arbetsgivaren ändå betala en viss ersättning utöver lönen. Jag är dock inte riktigt hemma på beloppens nivåer här då det inte är så vanligt. Men jag läste om en snubbe som hade fått många miljoner av sig arbetsgivare efter en snilleblixt som gjorde att arbetsgivaren sparade miljontals kronor årligen.
Jag är ingen expert i ämnet, så jag ifrågasätter inte det du skriver. Men lagen brukar vara utformad efter sedvänjor och moraluppfattningar bland vanligt folk. Jag tror att de flesta utgår ifrån att om de betalar för ett konsultarbete, så har de även rätt att använda det färdiga resultatet.

Är du säker på att det inte finns någonting i lagen som säger att en köpare i alla fall äger nyttjanderätten till det han betalar för? Jag vet som sagt inte vad lagen säger i det här fallet, men det skulle förvåna mig om lagen gick emot den allmänna uppfattningen i frågan... den brukar inte göra det. Normalt hade jag sagt att den dispositiva köplagen skulle vara skydd nog för köparen. Men den är förmodligen inte tillämplig här eftersom det rör sig om en tjänst.

Det här satte verkligen myror i huvudet på mig
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017