FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hjälper ett företag som har en bredbandsanslutning.
Anslutningen är kopplad till en switch som sedan går vidare till ett lösenordsskyddat trådlöst nätverk, Problemet är bara att det trådlösa nätverket används av företagets gäster och företaget kör av någon kosntig anledning windows home som gör att det inte går att låsa mappar och filer som är utdelade. Det jag funderar på är om man kan skapa ett nätverk genom någon inställning i en switch som gör att den utgången som går till det trådlösa bara går till internet och inte till nätverket? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja sätt dom i olika VLAN, men då får du inte ha en billig SOHO switch.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Med lite hemmautrustning går det också att lösa. Med två "bredbandsroutrar".
Enhet 1 har en WAN-port till Internet, en trådlösenhet och en LAN-port till router2. Router 2s WAN-port kopplas till router 1. Övriga LAN-et kopplas till LAN-portarna. Du kör då ett privat nät exempelvis 192.168.0.* på router 1 och ett privat nät 192.168.1.* på router 2. Det trådlösa nätverket kommer bara åt internet och du utrustningen går att få för under tusenlappen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för de snabba svaren.
Ska försöka mig på att göra som du sa jonny med befintliga routrar. Om det inte skulle fungera. Är det någon som har tips på en bra billig switch? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
NETGEAR GS724T är rätt bra och kostar under 2000. Det finns billigare och mindre med, t.ex. CISCO SLM2008, frågan är vad/om du behöver mer än VLAN.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|