FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Någon som har koll på skattereglerna gällande SL-kort för företag? Är det OK att köpa ett företagskort helt på företaget, använda det vardagar på arbetstid? Ska det förmånsbeskattas? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=7847
Om du endast använder kortet i tjänsten så beskattas det inte. Om det även används för privata resor så förmånsbeskattas den del som företaget betalar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
SL Företagsbiljett kan endast beställas online. Alltså vet SL vem som reser var, när och hur. (Visserligen kan det vara flera personer i ett företag, men ändå.) Det är dock bra med förlustgaranti när det är ett dyrt årskort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag kapar tråden lite för en följdfråga. Måste resorna dokumenteras på något vis? Hittills har jag kört med smsbiljetter (via sl) och bokfört som tjänsteresa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har en bekant som är jurist bland annat. Han har köpt vanliga 30-dagarskort och motiverat det hela med ett par kundbesök och att det blir billigaste alternativet för företaget. Om Skatteverket granskat vet jag dock inte.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du AB är det nog inga problem. Däremot i EF så kankse du blir tvungen att bevisa att du inte använt det privat (via utdrag från SL eller liknande).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Borde inte ett månadskort (med fast kostnad) avses jämförbart med ett mobilabonemang med fast månadskostnad?
För sådana mobilabonnemang är ju numera ok att ha på företaget, och samtidigt använda privat. Se skatteverkets info här |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är SL-kort personliga?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
30-dagars korten är opersonliga och du kan förmodligen inte få ut någon logg från SL på hur du har använt ditt kort.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|