Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket ska jag betala för en .se-domän?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-20, 14:39 #21
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Grymt intressant diskussion! Det blev inget domänköp men jag har trots allt lärt mig en del om businessen.. Killen jag var i kontakt med har inte svarat på budet och verkar inte vara intresserad av någon affär. Eller så vill han snowballa det. Domänen i fråga är blek.se och min konsultfirma heter BLEK. Visst hade det varit passande att få domänen, men "blek" har ju egentligen ingenting med systemutveckling att göra så jag vet inte om jag hade fått någon relevant trafik den vägen? Istället reggade jag domänerna b-l-e-k.com och b-l-e-k.se, nästan lika bra namn.

BjörnJ, du har rätt i att det tar tid att registrera nya namn. Själv fick jag ändra mina firmanamnsförslag tre gånger innan ett blev godkänt. Men samtidigt måste man väl räkna med mödan som går åt till att köpa domännamnet också? Leta upp domänägaren, förhandla, hjälpa personen att transferera domänen ifall denne är oteknisk, osv. Plus risken att man blir lurad alt. att säljaren drar sig ur.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 15:15 #22
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Blek hjälper knappast nya kunder att hitta dig (varken SEO eller type-in), men om firman heter så är det klart att du vill ha den domänen. Det är i alla fall lätt att komma ihåg.

Det är väl oftast ingen höjdare att ha bindestreck i domännamn, speciellt inte flera stycken.

Om du inte får den önskade domänen kan det kanske vara värt att fundera på att istället välja ett domännamn som beskriver verksamheten. Bra för SEO.

Det är sant att det tar tid att försöka köpa domänen också, och den tiden kan eventuellt vara bortkastad. Det absolut svåraste tycker jag dock är att komma på bra namn, där dessutom domänerna är lediga.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 15:54 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Jag hålller med BjörnJ - "blek" skulle jag själv ha avstått från för att beskriva min verksamhet.

Men av dina registreringar att döma så är det väl så att B L E K är en förkortning av din firma - dvs B och L förstår jag är initialerna av ditt namn och E och K bör väl då rimligtvis stå för exempelvis ekonomisk konsult (eller motsvarande, det är alltså bara en gissning för mina exempel nedan).

För att då Sticka ut och branda din egen verksamhet, men ändå ha ett verksamhetsbeskrivande namn, så skulle jag hellre rekommendera dig att tänka i termer:

"BL Ekonomi" (blekonomi)
"BL Ekonomi Konsult" (blekonomikonsult)
"BL Ekonomen" (blekonomen)
..eller något som kanske inte riskerar att få en negativ klang som "blek" har - (det känns lite medelmåttigt innan man ens besökt sidan om du förstår vad jag menar)

Vad gäller bindestreck, så fungerar det bättre som avskiljare av typen:
"BL Ekonomi" (bl-ekonomi)

eller hoppa kanske över en av initialerna i ditt namn så att du får

"[placeholder för ditt efternamn] ekonomi" (Lekonomi)
"[placeholder för ditt förnamn] ekonomi" (Bekonomi)

Nu vet jag inte din verksamhet eller målgrupp, men jag tror att du bör se de slantar du investerat i "b-l-e-k"-domänerna som läropengar - men valet är naturligtvis ditt och ingen annans. Men tänk på att ditt firmanamn absolut inte ordgrannt behöver återspeglas i domänen till fullo. Det går utmärkt att driva en eller flera tjänster med helt olika namn i ett firma- /bolagsnamn.

Lycka till!

Senast redigerad av Internet Sweden den 2009-09-20 klockan 16:03
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 18:28 #24
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Nä ordet "blek" har ju ingen rolig innebörd. Och med tolv bindestreck blir det dessutom bara amatörmässigt...tyvärr.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 21:22 #25
Gstar Gstar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Gstar Gstar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Tänk också på att arbeta in ett nytt okänt företagsnamn till ett varumärke kan kosta 10.000-100.000 tals kronor mer i tid och pengar än om man kan komma över ett vanligt, enkelt att komma ihåg ord som går att använda i marknadsföring.
Gstar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 21:56 #26
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
b-l-e-k.se var en väldigt tråkig domän! Tummen ner för bindestreck!

mjukvarukonsult.se är ledig... (än så länge)
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 23:04 #27
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
@ConnyWesth - När ska du sluta att förvirra läsare med ditt struntprat?

I varje inlägg du gör numera i "domänfrågor" så lägger du in dina egna värderingar och osanna förutsättningar som exempelvis att ett domännamn behöver vara detsamma som ett företagsnamn eller vice versa.

Förstår du inte att du LURAR läsare till oförstånd om de tror på dina påhittade sanningar som egentligen handlar om hur "det borde vara enligt, ConnyWesth"?

Fram till 2003 fanns det regelverk (som iofs lättades lite allteftersom) som sa att .se-domäner endast var företag förunnat och tillät 1 domän per företag. Samt att domännamnet skulle bestå av "firmadominanten" i bolagsnamnet.

Idag är det 2009 och fritt för VEM som helst i hela världen att registrera under .se enligt "först till kvarn" - utan förprövning och absolut utan krav eller önskemål om att de behöver ha ett bolag registrerat.

Utifrån de knapphändiga uppgifter som Bjorne lämnat så är det omöjligt att ge en objektiv värdering på det aktuella domännamnet - det anser jag ska berättas för Bjorne.
Att istället påstå "regfee" är som att erkänna att man inte själv har en susning om vad domännamn är och ännu mindre vad de är värda.

Webmaster Network är ett ganska stort forum med en rad kategorier. Själv gästspelar jag sällan i någon större omfattning utanför kategorier som domännamn, Allmänt och Off-topic -för att det är kategorier jag känner att jag kan ha en del att tillföra - kanske är det något som fler användare på wn borde praktisera?
Jag har framfört mina åsikter, som baseras på mina erfarenheter. Det finns även andra åsikter och erfarenheter, låt oss läsa om dem. Det går även bra att komma med sakliga motargument, till mina inlägg, i en diskussion här på WN.

Läsaren får bilda sig en egen uppfattning, det är enligt min åsikt bra att lyssna på fler åsikter, men företagaren måste fatta sina beslut själv, och stå för dem.

Tack för ordet!

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-20 klockan 23:07
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-21, 08:07 #28
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-21, 22:47 #29
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Jag röstar för bl3k.se så kan det bli en snygg logga också. Och lite kewlt som b3ta.com
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-22, 04:03 #30
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Webmaster Network är ett ganska stort forum med en rad kategorier. Själv gästspelar jag sällan i någon större omfattning utanför kategorier som domännamn, Allmänt och Off-topic -för att det är kategorier jag känner att jag kan ha en del att tillföra - kanske är det något som fler användare på wn borde praktisera?
Du gästspelar tyvärr alltför sällan på WN över huvud taget nu för tiden. Både du och ConnyWesth bjuder för det mesta på välformulerade och uttömmande inlägg, vilket jag uppskattar. Håller med om att man bör hålla sig till ämnen man har kunskap inom. Connys starka sida är som bekant "Företagsamhet, juridik och ekonomi" och där är han väldigt "het" anser jag.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017