FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Grymt intressant diskussion! Det blev inget domänköp men jag har trots allt lärt mig en del om businessen.. Killen jag var i kontakt med har inte svarat på budet och verkar inte vara intresserad av någon affär. Eller så vill han snowballa det. Domänen i fråga är blek.se och min konsultfirma heter BLEK. Visst hade det varit passande att få domänen, men "blek" har ju egentligen ingenting med systemutveckling att göra så jag vet inte om jag hade fått någon relevant trafik den vägen? Istället reggade jag domänerna b-l-e-k.com och b-l-e-k.se, nästan lika bra namn.
![]() BjörnJ, du har rätt i att det tar tid att registrera nya namn. Själv fick jag ändra mina firmanamnsförslag tre gånger innan ett blev godkänt. Men samtidigt måste man väl räkna med mödan som går åt till att köpa domännamnet också? Leta upp domänägaren, förhandla, hjälpa personen att transferera domänen ifall denne är oteknisk, osv. Plus risken att man blir lurad alt. att säljaren drar sig ur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Blek hjälper knappast nya kunder att hitta dig (varken SEO eller type-in), men om firman heter så är det klart att du vill ha den domänen. Det är i alla fall lätt att komma ihåg.
Det är väl oftast ingen höjdare att ha bindestreck i domännamn, speciellt inte flera stycken. Om du inte får den önskade domänen kan det kanske vara värt att fundera på att istället välja ett domännamn som beskriver verksamheten. Bra för SEO. Det är sant att det tar tid att försöka köpa domänen också, och den tiden kan eventuellt vara bortkastad. Det absolut svåraste tycker jag dock är att komma på bra namn, där dessutom domänerna är lediga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hålller med BjörnJ - "blek" skulle jag själv ha avstått från för att beskriva min verksamhet.
Men av dina registreringar att döma så är det väl så att B L E K är en förkortning av din firma - dvs B och L förstår jag är initialerna av ditt namn och E och K bör väl då rimligtvis stå för exempelvis ekonomisk konsult (eller motsvarande, det är alltså bara en gissning för mina exempel nedan). För att då Sticka ut och branda din egen verksamhet, men ändå ha ett verksamhetsbeskrivande namn, så skulle jag hellre rekommendera dig att tänka i termer: "BL Ekonomi" (blekonomi) "BL Ekonomi Konsult" (blekonomikonsult) "BL Ekonomen" (blekonomen) ..eller något som kanske inte riskerar att få en negativ klang som "blek" har - (det känns lite medelmåttigt innan man ens besökt sidan om du förstår vad jag menar) Vad gäller bindestreck, så fungerar det bättre som avskiljare av typen: "BL Ekonomi" (bl-ekonomi) eller hoppa kanske över en av initialerna i ditt namn så att du får "[placeholder för ditt efternamn] ekonomi" (Lekonomi) "[placeholder för ditt förnamn] ekonomi" (Bekonomi) Nu vet jag inte din verksamhet eller målgrupp, men jag tror att du bör se de slantar du investerat i "b-l-e-k"-domänerna som läropengar - men valet är naturligtvis ditt och ingen annans. Men tänk på att ditt firmanamn absolut inte ordgrannt behöver återspeglas i domänen till fullo. Det går utmärkt att driva en eller flera tjänster med helt olika namn i ett firma- /bolagsnamn. Lycka till! Senast redigerad av Internet Sweden den 2009-09-20 klockan 16:03 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nä ordet "blek" har ju ingen rolig innebörd. Och med tolv bindestreck blir det dessutom bara amatörmässigt...tyvärr.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänk också på att arbeta in ett nytt okänt företagsnamn till ett varumärke kan kosta 10.000-100.000 tals kronor mer i tid och pengar än om man kan komma över ett vanligt, enkelt att komma ihåg ord som går att använda i marknadsföring.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
b-l-e-k.se var en väldigt tråkig domän! Tummen ner för bindestreck!
mjukvarukonsult.se är ledig... (än så länge) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Citat:
Läsaren får bilda sig en egen uppfattning, det är enligt min åsikt bra att lyssna på fler åsikter, men företagaren måste fatta sina beslut själv, och stå för dem. Tack för ordet! Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-20 klockan 23:07 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Supermoderator
|
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag röstar för bl3k.se så kan det bli en snygg logga också. Och lite kewlt som b3ta.com
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
|
Citat:
|