FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag undrar hur företag använder sig av cookies när det gäller riktad online reklam, de säger att de kan rikta sin reklam mot demografiska målgrupper (man, kvinna, intressen etc.)...
Hur funkar det egentligen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det beror helt klart på vilka företag vi pratar om och hur nätverken ser ut.
Enskild site exempelvis ett community så styrs det via användarinfo och inlogg. En site som saknar "medlemskap" kör man antagligen en undersökning på och säljer på svaren man har fått där så gott det går.. Nätverk så styrs det med största sannolikhet på segment. Dvs man har gjort undersökningar på målgrupperna i nätverket och lägger dem i olika segment. Det finns ju hyffsat avancerade cookie system där man kan läsa av vad "läsaren" intresserar sig i för artiklar etc och köra banners utefter det. Har för mig att aftonbladet åtminstone har testat detta? Eller är jag ute och cyklar? Men jag tror att alternativ 1 och 2 är absolut vanligast. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|