FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hur gör man egentligen när man skall slica en design ifrån psd ? får man markera det man vill ha ut, klippa ut det sedan klistra ut det i en ny fil, eller finns det smartare sätt att göra detta på ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns ju ett färdigt "slice" verktyg i PS, jag har själv aldrig använt det utan jag gör som du säger.
Markerar det jag vill ha ut och sen sparar det för webben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Okej okej, men om man nu använder "slice-verktyget" då behöver man inte hoppa runt till lager och lager då för att få ut just den biten man markerar eller ? någon som vet det ? för just den biten irriterar jag mig på en del.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag brukar klippa ut det jag ska ha bild för bild. Det blir sällans särskilt många bilder totalt iallafall
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej olika lager spelar ingen roll enligt min erfarenhet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det många element så kör jag med slice-verktyget då man enkelt kan namnge alla olika delar så man hittar dom lättare senare. Men är det, som du säger, ett fåtal element så kan man lika gärna köra crop tool eller slå ihop alla lager till ett och spara ner del för del.
Just Slice Tool använder jag om jag ska skära ut små sektioner, bakgrundsskuggor m.m. Brukar stänga av/toggla lager för att få opaciteten och oönskade element/textfält på bilderna. En sak du ska komma ihåg är att du inte ska spara saker i bilder OM du kan göra det i CSS istället. T.ex en stor svart ruta är ingen idé att spara ut som en bild, men det kanske du redan hade förstått? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
ctrl+shift+C när du ska kopiera flera lager.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Eller Alt + Ctrl + Shift + E.. Då kopierar du alla lager och slår ihop dom. Sen är det bara markera dina element som ska klippas ut.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Eller spara ner allt till en PNG, öppna PNGn och börja klippa :-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
spara som EN stor bild och gör css sprites av det
![]() |